NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Hyper Poland z pieniędzmi na tor w Żmigrodzie. Maglev na... tradycyjnym torze kolejowym?

| Jakub Madrjas 16.05.2019 6,6k

Hyper Poland z pieniędzmi na tor w Żmigrodzie. Maglev na... tradycyjnym torze kolejowym?
Maglev na lotnisko Incheon w Korei fot. Jakub Madrjas
Firma Hyper Poland ma zapewnione finansowanie budowy 500-metrowego toru testowego kolei magnetycznej w Żmigrodzie – poinformował PAP. Instytut Kolejnictwa potwierdza plan współpracy z polskim start-upem. Nowością jest zapowiedź połączenia tradycyjnej i magnetycznej kolei. 
– Testowy tor o długości 500 metrów powstanie w Żmigrodzie koło Wrocławia na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa. (...) Możemy śmiało powiedzieć, że nasze plany, czyli budowa toru w skali 1 do 5 i budowa toru w skali 1 do 1 o długości 500 metrów, mają zapewnione finansowanie – powiedziała Natalia Sikorska z Hyper Poland.

W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski potwierdził plan budowy toru testowego na terenie instytutu. List intencyjny w tej sprawie został podpisany w 2017 roku. Na razie nie ma kolejnych dokumentów w tej sprawie. 

Hyper Poland to polska firma założona przez inżynierów związanych z Politechniką Warszawską. Jak informował na początku miesiąca portal transport-publiczny.pl, Hyper Poland zebrał już ponad milion złotych od 325 inwestorów z 28 krajów. Do tego pozyskał niedawno dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł z konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Jak informuje PAP, pieniądze z NCBR-u zostaną przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich trzech etapów rozwoju technologii hyperloop. Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. Hyper Poland zapowiada, że "jako jedyna firma na świecie opracowała sposób na to, jak przystosować istniejące, zwykłe tory kolejowe do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów".

Jak czytamy, wykorzystanie istniejących już korytarzy kolejowych ma pozwolić na zamienny ruch tradycyjnej i magnetycznej kolei. Nie przedstawiono jeszcze, jak dokładnie ma to wyglądać, ale trudno nie zgodzić się, że takie wdrożenie mogłoby być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej. Ta zmiana ograniczy jednak prędkość Maglevu do ok. 300 km/h.

Historia kolei magnetycznej (maglevu), czyli systemu transportu opartego na magnetycznej lewitacji sięga początków XX wieku. Nieudany był niemiecki projekt Transrapid, ale po dziesiątkach lat prac badawczych Japonia zdecydowała się na budowę pierwszej linii maglev pomiędzy Tokio a oddaloną o 286 km Nagoją. Własną technologię kolei magnetycznej rozwija Hyundai Rotem oraz Max Bögl. W to wszystko włączyły się inicjatywy pod ukutym przez Elona Muska terminem marketingowym hyperloop, oznaczającym właśnie magnetyczną kolej w tubie próżniowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Żmigród (34)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Żmigród (34)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5