Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Prekursorzy kolei magnetycznej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Prekursorzy kolei magnetycznej
Rys. „Modern Mechanix”, październik 1931Wizja „kolei” magnetycznej z 1931 r. – pojazd unoszący się wewnątrz ogromnych pierścieni
W epoce prac nad nowym środkiem transportu – Hyperloopem, w których zresztą biorą udział Polacy, często zapominamy, że pewne pomysły na nowoczesne, futurystyczne rozwiązania transportowe pojawiały się o wiele wcześniej, niż mogłoby się nam wydawać. Tak było w przypadku np. wykorzystania tzw. lewitacji magnetycznej dla napędzania pojazdów.

Zaskakująco wielu naukowców już na początku XX w. postrzegało wykorzystanie poduszki magnetycznej jako sposób na eliminację tarcia pomiędzy kołem a szyną i opierało na tym konstrukcję przyszłościowych systemów transportowych. Jednym z pierwszych takich wynalazców był niemiecki uczony Alfred Zehden. Już w styczniu 1905 i w sierpniu 1907 r. był on w stanie opatentować swoje pomysły w amerykańskim urzędzie patentowym.

Zakładały one wykorzystanie tzw. silnika liniowego, który do dziś jest używany w kolejach m.in. typu maglev. Również w 1907 r. podobny pomysł przedstawił Franklin S. Smith. W tematyce tej specjalizował się także Niemiec, Hermann Kemper, który przedstawił kilka pomysłów na wykorzystanie silnika liniowego dla kolei magnetycznej lewitacji. Jego pierwsze projekty to rok 1922, a seria patentów została zatwierdzona w latach 1937-1941. Opisywały one ideę „wynalazku toru poduszkowego z bezkołowymi pojazdami unoszącymi się wzdłuż żelaznych szyn, przy użyciu pola magnetycznego”. Za te pionierskie prace, które posłużyły później do stworzenia systemu Transrapid, w 1972 r. Kemper otrzymał Order Zasługi Republiki Federalnej Niemiec.

Powyższe pomysły w większości nie wychodziły jednak poza etap deski kreślarskiej. Jednak pierwszą osobą, która zaprezentowała prototyp wagonu wykorzystującego lewitację magnetyczną, był mieszkający w amerykańskim Mount Vermont (stan Nowy Jork) francuski inżynier Emile Bachelet. Urodzony w 1863 r., od lat 80. mieszkał w USA, gdzie zajmował się przede wszystkim zastosowaniem elektromagnesów w terapiach leczenia reumatyzmu i bólu wywołanego przez tę chorobę. Po opatentowaniu kilku rozwiązań w tej sferze, zainteresował się wykorzystaniem pola elektromagnetycznego do napędzania pojazdów. W marcu 1912 r. uzyskał patent na „lewitujące urządzenie transmisyjne”. Jego pierwotnym zamierzeniem było zastosowanie go do przewożenia ładunków z bardzo dużą prędkością.

Początkowo rozwiązanie to było pomyślane jako sposób na transportowanie poczty i niewielkich towarów. Jednak wkrótce Bachelet doszedł do wniosku, że na podobnej zasadzie można skonstruować pełnoprawny system transportu pasażerskiego. Naukowiec szczegółowo opisywał w swoich pracach, w jaki sposób instalować elektromagnesy, tak aby tworzyły one całą sieć pól elektromagnetycznych, zapewniających jednocześnie uniesienie pojazdu (który miał być zbudowany z metalu niemagnetycznego, ale wyposażony we własny zestaw magnesów), jego napędzanie w odpowiednim kierunku oraz możliwość sterowania na torze. W odróżnieniu do konkurentów Bacheletowi udało się w 1914 r. zbudować prototyp takiego pojazdu (w zmniejszonej skali) i zaprezentować go na wystawie w Londynie. Zmarł w 1946 r., a jego prace posłużyły kolejnym naukowcom do dalszego rozwijania idei kolei magnetycznej.

Artykuł będzie można przeczytać w kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 7/2017
Zamów egzemplarz w prenumeracie!
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij