Koleje Holenderskie NS już oficjalnie przyznały szwajcarskiemu producentowi taboru wart 280 mln euro kontrakt na zakup 58 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Do wyboru dostawcy taboru doszło w trybie bezprzetargowym.
Na początku grudnia 2014 roku Koleje Holenderskie poinformowały, że zamierzają zakupić około 60 ezt z uwagi na konieczność poprawy oferty przewozowej, ponieważ stale rośnie liczba pasażerów korzystających z linii regionalnych. Firmy Alstom i Bombardier chciały zaskarżyć decyzję Kolei Holenderskich o zakupie w trybie bezprzetargowym pociągów szwajcarskiego producenta, ponieważ też chciały mieć szansę na ubieganie się o kontrakt. NS tłumaczyły jednak, że procedury przetargowe znacznie opóźniłyby terminy dostaw, a to spowodowałoby poważne problemy dla przewoźnika.
Holendrzy w planach mają też zakup 120 ezt firmy CAF. Pociągi Civity mają jednak znaleźć się na holenderskich torach dopiero w 2018 roku. Problem w tym, że Koleje Holenderskie nie mogą tak długo czekać na nowy tabor, dlatego zdecydowały się na dokupienie składów Stadlera. Pierwsze z nich mają wyjechać na tory do końca 2016 roku. Z informacji przedstawionych przez NS wynika, że przewoźnik do 2018 roku, czyli do czasu pierwszych dostaw pociągów CAF-u, nie będzie w stanie zapewnić wystarczającej ilości taboru, szczególnie, że pod koniec 2015 roku zacznie obowiązywać nowa, dziesięcioletnia koncesja na przewozy na terenie kraju.
Dodatkowo przewoźnik musi uporać się z tym, że stopniowo będzie ograniczana dostępność pociągów Sprinter Light Trains (wyprodukowanych przez Siemensa i Bombardiera), które będą wyposażane w urządzenia niezbędne do funkcjonowania systemu ETCS.
25 czteroczłonowych pociągów Flirt będzie miało po 32 siedzenia w pierwszej klasie, 170 w drugiej i 12 siedzeń składanych. W 33 pociągach trzyczłonowych znajdzie się po 32 siedzenia w pierwszej klasie, 114 w drugiej oraz również 12 siedzeń rozkładanych. Przy każdym siedzeniu znajdzie się gniazdo USB. Pociągi będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w system informacji pasażerskiej i w klimatyzację.
Pojazdy przystosowane do sieci o napięciu 1,5 kV prądu stałego będą zbudowane z aluminiowych pudeł. Prędkość maksymalna pociągu wyniesie do 160 km/h. Pociągi będzie można w przyszłości wyposażyć w system ETCS.