NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Grunty pod torami przejdą do PKP PLK?

| Jakub Madrjas 26.08.2021 4,9k

Grunty pod torami przejdą do PKP PLK?
Fot. KOLEJ77, SM42.pl
Aport nieruchomości PKP SA do PLK ma pomóc kolejarzom zbudować holding - czytamy w Pulsie Biznesu. PKP SA jest zdania, że holding wzmocniłby polską kolej.
Jak poinformował Puls Biznesu, wraca pomysł przekazania nieruchomości pod torami przez PKP do PKP Polskich Linii Kolejowych w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Trafiłyby tam jedynie grunty, co do których nie ma niewyjaśnionych od kilku lat wątpliwości właścicielskich. W zamian PKP SA mogłaby przejąć akcje PKP PLK, co ułatwiłoby budowę holdingu spółek kolejowych.

Obecnie PKP SA gospodarują mieniem na zasadach określonych w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, zgodnie z którą PKP Polskie Linie Kolejowe nieodpłatnie korzystają z gruntów zajętych pod linie kolejowe.

Aport nieruchomości wynika z ustawy

- Planowane do przejęcia przez PKP Polskie Linie Kolejowe nieruchomości stanowią element majątku niezbędnego do zarządzania liniami kolejowymi. Zobowiązanie PKP SA do wniesienia do PKP Polskie Linie Kolejowe majątku niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi, wynika z postanowień ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji pp. „Polskie Koleje Państwowe” - przekazał “Rynkowi Kolejowemu” rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Aport nieruchomości do PKP Polskich Linii Kolejowych w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie podlegać wycenie przez niezależny podmiot specjalizujący się w wycenach przedsiębiorstw oraz nieruchomości. Wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która może mieć odzwierciedlenie w akcjonariacie zarządcy infrastruktury kolejowej, będzie zależeć od ustalonej wartości rynkowej składników wnoszonego aportem majątku - dodaje rzecznik PKP SA Michał Stilger.

PKP SA wciąż gotowe utworzyć holding

Jak przypomina Stilger, wnoszenie wkładu niepieniężnego (aportu) na kapitał zakładowy spółki prawa handlowego jest operacją ekwiwalentną, tzn. że akcjonariusz(udziałowiec) w zamian za aport otrzymuje odpowiednią do wartości aportu wartość akcji(udziałów) w spółce.

- Zarządzanie holdingiem PKP to wciąż jedno z najważniejszych zadań PKP SA; jest nie tylko zobowiązaniem statutowym, ale także szansą na zapewnienie synergii spółek kolejowych, przygotowanie Grupy PKP na otwarcie rynku przewozów kolejowych oraz efektywną realizację polityki Państwa w obszarze transportu kolejowego - informuje Stilger dodając, że większość prac związana z formalnym utworzeniem holdingu faktycznie została już wykonana, jednakże z uwagi na podmioty wchodzące w skład holdingu, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe SA, najtrudniejszy okazał się proces realizacyjny.

PKP SA uważa, że udział PKP PLK jako zarządcy narodowej sieci linii kolejowych, jest niezbędny w holdingu PKP – oczywiście, jak zaznacza spółka, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia PLK pełnego respektowania jej szczególnego statusu prawnego. - Na obecną chwilę PKP SA pozostają w stałej gotowości do niezwłocznego podjęcia działań niezbędnych do zakończenia procesu tworzenia struktury holdingowej. Proponowane rozwiązanie – praktykowane też przez inne koleje Unii Europejskiej – okaże się korzystne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, przyczyni się bowiem do wzmocnienia polskiej kolei w kontekście rosnącej konkurencji na silnie zliberalizowanym rynku europejskim - podsumowuje Stilger.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5