Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Niepołomice chcą od PLK pieniędzy za korzystanie z gruntów pod torami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Niepołomice chcą od PLK pieniędzy za korzystanie z gruntów pod torami
fot. M. SzymajdaZdjęcie ilustracyjne
Gmina Niepołomice, przez część której przechodzi niewielki fragment magistrali E30, chcę wyegzekwować od PKP PLK pieniądze za korzystanie z gruntów, które znajdują się pod torami. Żądanie gminy to precedens, który może kolej wiele kosztować.

Gmina Niepołomice zwróciła się do PKP PLK o uregulowanie statusu właścicielskiego bądź zapłatę za korzystanie z gruntu gdzie leżą zmodernizowane tory magistrali E30. Jak zauważa "Puls Biznesu", aż 90% gruntów, na których leżą tory lub znajdują się kolejowe nieruchomości nalezą do podmiotów pozakolejowych, lub mają nieuregulowany status właścicielski. Na wykup gruntów kolei nie stać, bo może to kosztować dziesiątki miliardów złotych. Być może nawet więcej niż pieniądze, które w ostatnim dziesięcioleciu włożono w naprawę linii kolejowych.

W Gminie Niepołomice znajduje się niewielki fragment torów magistrali kolejowej z Krakowa do Przemyśla i Medyki – dokładnie 11,2 hektara w miejscowości Staniątki. Gmina określiła kwotę na 36 milionów złotych. Jak podkreśla Katarzyna Kapczyńska z PB, kwota została wyliczona na podstawie minimalnej wartości czynszu za wykorzystanie samorządowych gruntów do prowadzenia działalności gospodarczej. Oficjalnie gmina przedstawia stanowisko, w którym obawia się, że organy kontrolne w przyszłości mogą zgłaszać wobec samorządu zastrzeżenia finansowe z tytułu nieegzekwowania należności lub zostać obciążona odpowiedzialnością w wyniku wypadku na torach.

Jak czytamy w Pulsie Biznesu, w 2014 roku samorząd został wpisany, po batalii prawnej, jako właściciel gruntów pod torami. To jest bezpośrednią przyczyną roszczeń. Pośrednią jest decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w 2017 roku wydał uchwałę, zgodnie z którą komunalizacji miały ulec te kolejowe nieruchomości, do których PKP nie przedstawiły decyzji lub umowy o przekazaniu nieruchomości w zarząd albo o jej nabyciu.

Na razie PKP PLK, ustami rzecznika prasowego Mirosława Siemieńca, odmawia uznania roszczeń gminy. Uzasadnia, że działka jest objęta umową z września 2001 roku zawartą między PKP a PKP PLK „dotyczącego oddania do odpłatnego korzystania linii kolejowych oraz innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi”. Tym samym PKP PLK uważa się za posiadacza działki. Zapewnia, że działa „w dobrej wierze”, ze względu na nieposiadanie wiedzy o braku tytułu własności do działki.

Do tej pory Ministerstwu Infrastruktury nie udało się rozwiązać tego zagadnienia, teraz trzeba będzie się nim zająć pilnie. W skrajnych przypadkach problemy własnościowe mogą bowiem stanąć na drodze kolejnym potężnym inwestycjom kolejowym z nowego unijnego budżetu.

Zmiany prawne regulujące kwestie własności pod liniami kolejowymi były już dyskutowane w 2019 roku. Nie zostały jednak przyjęte. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5