Pierwszego dnia berlińskich targów InnoTrans odbyła się długo oczekiwana premiera pierwszej polskiej lokomotywy wielosystemowej Griffin wyprodukowanej przez ZNLE Gliwice. Przedstawiciele producenta poinformowali, że jazdy próbne pojazdu niezbędne w procesie uzyskania homologacji w Polsce prowadzić będzie PKP Intercity.
– Zaledwie 20 miesięcy temu podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu budowy kolejnego nowego produktu – platformy lokomotyw czteroosiowych – powiedział Tomasz Fugiel, prezes ZNLE Gliwice podczas prezentacji Griffina. – To lokomotywa, która obsługuje trzy systemy zasilania. Po zakończeniu procesu homologacji Griffin będzie mógł jeździć w niemal całej Europie. Do stworzenia tego pojazdu użyliśmy tylko najwyższej klasy podzespołów i najnowszej technologii. Ostateczny rezultat dzisiaj wszyscy będą mogli zobaczyć. Jesteśmy pewni, że Griffin spełni państwa oczekiwania – dodał.
Bartosz Krzemiński, wiceprezes ZNLE Gliwice poinformował licznie zgromadzonych na prezentacji uczestników targów, że prezentowany egzemplarz jest jednostką wielosystemową należącą do platformy lokomotyw Griffin, która przewiduje także produkcję lokomotyw jednosystemowych zasilanych prądem stałym 3kV. Dodał, że lokomotywa będzie oferowała bardzo długie okresy między naprawami (po 30 tys. km) oraz dostępność na poziomie 95 proc., a gwarancja na pojazd może być wydłużona nawet do 84 miesięcy. – Drodzy państwo, dzisiaj jest dzień dzieła inżynierii, które nazywa się Gryffin – dodał wiceszef ZNLE Gliwice.
- Ta lokomotywa w czasie jazd testowych będzie prowadziła pociągi PKP Intercity. Doszliśmy do porozumienia w tej sprawie z ZNLE Gliwice – poinformował obecny podczas prezentacji pojazdu Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Dla przewozów pasażerskich i dla PKP Intercity najważniejsza jest niezawodność. Takie są oczekiwania pasażerów i chcemy jak najlepiej sprostać. Mam nadzieję, że te jazdy testowe Griffina w PKP Intercity, to będzie nasz malutki wkład w rozwój tego produktu, a rozwój to inwestycja w niezawodną jakość – dodał szef PKP IC.
Janusz Malinowski nie wykluczył, że PKP Intercity kiedyś zakupi lokomotywy Gryfin. Zaznaczył jednak, że nie stanie się to najprawdopodobniej przed rokiem 2015. – Na razie chcemy ogłosić przetarg na 10 lokomotyw spalinowych. Myślę, że powinno się to stać w ciągu miesiąca – powiedział.
Na prezentacji pojawił się również wiceminister transportu Andrzej Massel, który zaznaczył, że polski przemysł jest na nich bardzo widoczny. – Mam wrażenie, że te targi są coraz bardziej polskie. Widać, że nasze firmy są w stanie konkurować z zagranicznymi. Jakość naszych pojazdów kolejowych jest coraz lepsza. Oczywiście były choroby wieku dziecięcego, ale widać, że dziś z polskim taborem kolejowym dzieje się to, co stało się polskimi pojazdami do transportu miejskiego, w tym autobusami – stwierdził Massel.
Tomasz Fugiel w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” podkreślił, że Griffin jest pierwszą polską lokomotywą wielosystemową, którą można wyjechać na sieć kolejową innych krajów. – Na to czekaliśmy – podsumował krótko Witold Bawor, pełnomocnik zarządu PKP Cargo.
Przecięcie symbolicznej szarfy i odsłonięcie lokomotywy poprzedziły taneczne pokazy w rytmie muzyki etnicznej. Więcej zdjęć z uroczystości już wkrótce w naszej fotorelacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.