Gliwickie ZNLE, po rozpoczęciu produkcji lokomotywy elektrycznej E6ACT „Dragon”, szykuje się do zrealizowania nowego projektu. E4MSU „Griffin” ma być pojazdem dedykowanym m.in. dla rynku europejskiego. Powstaje już wersja wielosystemowa - poinformował prezes ZNLE Gliwice Tomasz Fugiel podczas konferencji "Rynku Kolejowego" poświęconej perspektywom rynku lokomotyw.
Ma powstać kilka wersji tego pojazdu, przystosowanych dla prędkości 140 i 190 km/h, a także jedno- i wielosystemowe. - Pierwszy egzemplarz tej lokomotywy powstaje w wersji wielosystemowej. Oczywiście, tutaj prowadzimy pewien „wyścig” z bydgoską Pesą - wskazał prezes Fugiel.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, „Griffin” ma cechować się wysoką niezawodnością i najlepszą ceną na rynku. W zamyśle projektantów z ZNLE Gliwice, jednosystemowa wersja będzie wykorzystywać napięcie 3 kV DC – uniwersalna E4ACU będzie mogła rozpędzić się do prędkości 140 km/h, a pasażerska E4ACP – do 190 km/h. Wersja wielosystemowa to napięcia 3 kV DC, 15 kV AC 16 2/3 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz. W tym przypadku powstanie lokomotywa E4MSU (uniwersalna, prędkość do 140 km/h) oraz pasażerska E4MSP (pasażerska, 190 km/h). Dzięki taki parametrom, dla „Griffina” dostępna będzie niemal cała kolejowa zelektryfikowana Europa (za wyjątkiem południa Anglii, Francji i Holandii).
Tworząc E4MSU, ZNLE Gliwice przyświeca cel stworzenia platformy lokomotyw bazujących na maksymalnej liczbie wspólnych podzespołów. „Griffin” będzie także przystosowany do montażu różnych systemów bezpieczeństwa – ETCS, SHP (Polska), PZB (Niemcy) oraz LS90 (Czechy).
- To produkt dla Europy, ale czeka nas jeszcze długi i żmudny proces homologacji - podkreśla prezes Tomasz Fugiel.
Podstawowe dane techniczne E4MSU „Griffin”:
-
Układ wózków: Bo-Bo
-
Masa: 88 t
-
Maksymalny nacisk osi: 22 t
-
Moc: 5,6 MW
-
Maksymalna siła pociągowa: 330 kN
-
Masa pociągu pasażerskiego: 800 t
-
Masa pociągu towarowego: 3200 t