Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przebudowa stacji Giżycko [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Prace na stacji kolejowej w Giżycku wchodzą w kolejną fazę. PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje inwestycję za około 650 mln zł przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie linii na środowisko – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

W Giżycku przygotowywany jest obecnie teren pod budowę nowych peronów – wyspowego i przydworcowego. Wykonawca prowadzi prace rozbiórkowe starych torów i rozjazdów oraz montuje elementy sieci trakcyjnej. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wejść do pociągów.

Przejście podziemne na peron 2

Dojście do peronu nr 1 zostanie zapewnione bezpośrednio z placu przydworcowego, a do peronu nr 2 będzie możliwe z przejścia podziemnego z pochylnią, co zapewni wygodny dostęp także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przez stację przejeżdża w dobie, nawet w sezonie letnim, maksymalnie 8 par pociągów, czyli 16 pociągów w obie strony na dobę i najwyżej kilka par pociągów towarowych. Istnieją więc poważne wątpliwości, czy w tym wypadku nie wystarczyło by przejście przez tory z rogatkami. Ani Warmia i Mazury ani PKP Intercity nie ma w planach poważnego wzrostu liczby połączeń na linii.

Jak dodaje PKP PLK, przebudowany zostanie most na Kanale Łuczańskim oraz zbudowany wiadukt kolejowy nad ul. Św. Brunona, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Wzrost bezpieczeństwa pieszym zapewni przejście pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście w poziomie szyn łączące centrum Giżycka z miejską plażą.

Komunikacja zastępcza w szerszym zakresie

Szeroki zakres prac w Giżycku wymagał wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. Od 4 maja za pociągi kursują autobus zastępczej komunikacji autobusowa na odcinku Sterławki Wielkie – Ełk. Planuje się, że zastępcza komunikacja autobusowa obwiązywać będzie do listopada br. Roweru więc do Giżycka nie zabierzemy.

– W ramach modernizacji linii na odcinku Giżycko – Ełk przebudowane zostaną także stacje Stare Juchy i Wydminy oraz przystanki Woszczele i Siedliska. Aktualnie wykonawca koncentruje prace na przebudowie peronów w Starych Juchach i Wydminach. Gotowa jest konstrukcja nowego wiaduktu kolejowego w Woszczelach. Na całym odcinku prowadzone są prace ziemne, wzmacniany jest grunt, postępuje przebudowa przepustów oraz budowa fundamentów pod słupy sieci trakcyjnej – informuje PKP PLK.

Lata problemów z dojazdem do Giżycka

Zakończenie prac wartych 649 mln złotych w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”, na odcinku Ełk – Giżycko, zostało zaplanowane w 2024 r, chociaż pierwotnie cała linia od Ełku po Korsze miała być zmodernizowana i zelektryfikowana do końca 2023 roku. Do 2027 roku mieszkańcy Giżycka i turyści będą mieli potężne problemy z dotarciem do miasta pociągiem i nie będzie możliwości skonsumowania elektryfikacji odcinka Ełk - Giżycko (w takiej relacji nie kursują pociągi regionalne ani PKP Intercity). Bowiem kolejny etap projektu, na trasie z Giżycka do Korsz, będzie realizowany w ramach perspektywy finansowej w latach 2021-2027.

Na pocieszenie PKP PLK informuje, że po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h. Na trasie nie powstanie drugi tor, bo ruch na linii nie uzasadnia takiej dobudowy.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Sprostowanie

W pierwszej wersji tekstu pojawiło się zdanie "Dotychczas podziemnego przejścia w Giżycku nie było, także dlatego, że ruch na stacji nie uzasadniał jego budowy". To nieprawda. Przejście podziemne istnieje już na stacji Giżycko. Za pomyłkę autor tekstu przeprasza.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Lepsze podróże koleją ze stacji Giżycko

Biznes

Lepsze podróże koleją ze stacji Giżycko

art. sponsorowany 21 czerwca 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Lepsze podróże koleją ze stacji Giżycko

Biznes

Lepsze podróże koleją ze stacji Giżycko

art. sponsorowany 21 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5