PLK SA ogłosiły przetarg na prace na kolejnym odcinku linii 201 – między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną. Budowa trzeciego toru ma usprawnić przewóz ładunków do Portu Gdynia oraz przewozy pasażerskie. Zakończenie całego kontraktu ma nastąpić w 2032 r., a realizacja zasadniczych robót budowlanych – w latach 2026-2031.
Historyczny północny odcinek „Węglówki”, czyli linia kolejowa 201, ma w najbliższych latach odzyskać znaczenie jako kluczowy korytarz transportowy na linii północ – południe kraju. Modernizacja trasy między Maksymilianowem a Gdynią nie tylko umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowej oferty połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych, ale także zapewni sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu morskiego w Gdyni. Zwiększy to potencjał portu, co pozytywnie wpłynie na gospodarkę Pomorza i reszty Polski oraz lokalny rynek pracy.
Zarządca infrastruktury ogłosił kolejny przetarg w ramach tego przedsięwzięcia, dotyczący zaprojektowania i realizacji prac budowlanych na 12-kilometrowym odcinku między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz na 1,5-kilometrowym odcinku linii 202 na włączeniu do stacji Gdynia Główna. Nawierzchnia kolejowa zostanie wymieniona. Na trasie zostanie dobudowany trzeci tor, który zwiększy jej przepustowość, umożliwiając prowadzenie ruchu z większą liczbą pociągów pasażerskich i towarowych. Linia na całej długości zostanie także zelektryfikowana.
– Zapewnimy lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych – podkreślają PLK SA. Przebudowane zostaną stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki: Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, dzięki czemu zatrzymają się przy nim pociągi jeżdżące linią 201. W ramach prawa opcji możliwa będzie także budowa nowych przystanków: Gdynia Źródło Marii (w sąsiedztwie ulic Nałkowskiej i Fizylierów) oraz Gdynia Mały Kack (w sąsiedztwie ulic Olkuskiej i Łowickiej). Stacje i przystanki będą wyposażone w trzy krawędzie peronowe, wyższe od obecnych. Będą pochylnie i windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zabudowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej informujący o odjazdach pociągów.
Duże zmiany czekają wspomniany przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe oraz przebudowane zostanie przejście podziemne. Przystanek zostanie włączony w rejon stacji Gdynia Główna. Przebudowa układu torowego, w tym dodatkowe połączenia torowe, zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów od strony Gdańska Osowy i Gdańska Głównego, umożliwiając niezależne podróże liniami 201 i 202.
W planach jest również budowa, przebudowa lub remont łącznie 40 położonych na trasie mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy system sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu.
Szacunkowa wartość prac dotyczących zaprojektowania i wykonania robót dla zadania „Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna” w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wynosi ponad 1,3 mld zł. Projekt będzie realizowany ze środków własnych PLK SA, budżetu państwa oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą jest planowane w trzecim kwartale 2026 r., a realizacja zasadniczych prac budowlanych – od IV kwartału 2026 do I kwartału 2031 r.
Cały kontrakt zakończy się wraz z pozyskaniem wymaganych dopuszczeń w 2032 r.Prace w ramach modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta są realizowane od 2021 r. Od 2024 r. gotowy jest tzw. bajpas kartuski oraz zmodernizowana linia 229 Glincz – Kartuzy wraz z nowym odcinkiem linii 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii 201 są realizowane w podziale na 7 kontraktów. Od 2024 r. prace trwają na odcinkach
Kościerzyna – Somonino (wraz z linią 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy). Łączna wartość robót wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych ma nastąpić w 2027 r., a w 2028 r. mają zostać pozyskane niezbędne dopuszczenia.
W czerwcu br. ogłoszono przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, a we wrześniu podpisano
umowę na modernizację stacji Maksymilianowo o wartości ponad 927 mln zł netto oraz rozpisano postępowanie na prace na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Ogłoszenie ostatniego przetargu w ramach modernizacji linii 201, dotyczącego prac na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna, jest planowane jeszcze w tym miesiącu. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna ma być gotowy w 2029 r.
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. Między Kościerzyną a Gdynią Główną pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe – do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną – o około 20 minut.