Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 201: Wszystkie przetargi już ogłoszone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
08-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei i wyższy komfort obsługi na kolejowej trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, a przewóz ładunków do portu w Gdyni będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. PLK ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Trwa także postępowanie na wybór wykonawcy prac na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Inwestycja PLK SA jest dofinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.

Modernizacja linii kolejowej 201 to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe SA. Jej cel to nie tylko podniesienie jakości podróżowania koleją między województwem kujawsko-pomorskim a Pomorzem, ale także (poprzez dobudowę dodatkowych torów oraz ich elektryfikację) zapewnienie sprawnego transportu towarów do i z portu w Gdyni.

Odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna

PLK ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Na odcinku około 40 km zostanie przebudowany istniejący i zbudowany drugi tor. Trasa zostanie zelektryfikowana. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch, Podleś. Powstanie również nowy przystanek Szenajda (gm. Kościerzyna), który zwiększy dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.

Modernizacja uwzględni połączenia linii 201 z linią 203 Tczew – Kostrzyn za pomocą nowych łącznic Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg, których budowa planowana jest w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Bezpieczne i sprawne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie komputerowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.

Zaplanowano poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami. Nowe rogatki i sygnalizatory zostaną zabudowane łącznie na 14 przejazdach kolejowo-drogowych. PLK zbudują, przebudują lub zmodernizują 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty.

Podpisanie umowy z wykonawcą zadania „Zaprojektowanie (w zakresie branży srk i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: Odcinek 4 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” jest planowane w III kwartale 2026 r., a zakończenie robót – do końca 2029 r. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85%.

Odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska

Od 18 września trwa również postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii 201 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, między Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Prace obejmą przebudowę 27 km istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. Łatwiejsze będzie wsiadanie do pociągów z nowych peronów na stacjach i przystankach Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska. Konstrukcje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W czterech lokalizacjach (Wierzchucin – dwa obiekty, Lipowa oraz droga powiatowa Tleń – Tuchola) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe. Na 9 innych przejazdach zabudowane zostaną nowe urządzenia – rogatki i sygnalizatory świetlne. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Budowa lub przebudowa obejmie także 19 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.

Realizacja zadania pod nazwą „Odcinek 3 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz na odc. Maksymilianowo – Wierzchucin (w zakresie zabudowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego) w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026 – 2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekty wykonawcze w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Zadanie dofinansowane jest ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021 – 2027 w wysokości 85 proc.

Linia nr 201 szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza

Modernizacja linii kolejowej 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia, historycznej „Węglówki”, na terenie woj. pomorskiego trwa od 2021 r., kiedy rozpoczęły się prace na liniach stycznych: na tzw. bajpasie kartuskim (linie: 229 i 234) oraz trasie Glincz – Kartuzy (linia 229). Od ubiegłego roku trwają zaawansowane prace na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z linią 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (w tym elektryfikacja linii 229 Glincz – Kartuzy). W tym tygodniu ogłoszono przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych jest planowane w 2031 r., a w 2032 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia.

Na terenie woj. kujawsko – pomorskiego w czerwcu br. ogłoszono przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, a we wrześniu br. podpisano umowę na modernizację stacji Maksymilianowo. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna PLK planują sfinalizować w 2029 r.

W efekcie prac najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna składy pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną o około 20 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. po trzech torach. Jest przetarg

Infrastruktura

Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. po trzech torach. Jest przetarg

PKP PLK 02 października 2025

PLK SA: Lepszy dojazd do portów w Trójmieście

Infrastruktura

Modernizacja linii 201, czyli „dopięcie systemu”

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

Pomorze: Budimex zmodernizuje odcinek Kościerzyna – Somonino

Infrastruktura

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Zobacz również:

Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. po trzech torach. Jest przetarg

Infrastruktura

Gdańsk Osowa – Gdynia Gł. po trzech torach. Jest przetarg

PKP PLK 02 października 2025

PLK SA: Lepszy dojazd do portów w Trójmieście

Infrastruktura

Modernizacja linii 201, czyli „dopięcie systemu”

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

Pomorze: Budimex zmodernizuje odcinek Kościerzyna – Somonino

Infrastruktura

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij