Partnerzy serwisu:
Pasażer

Od dziś zastępcza komunikacja autobusowa z Gdańska do Kościerzyny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Od dziś zastępcza komunikacja autobusowa z Gdańska do Kościerzyny
fot. Almondox (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 3.0
Modernizacja linii kolejowej nr 201 pomiędzy Gdańskiem, Somoninem i Kościerzyną, a także linii kolejowej nr 214 z Somonina do Kartuz, wkraczają w decydujący etap. W związku z powyższym pasażerowie podróżujący z Trójmiasta na Kaszuby będą musieli liczyć się przez wiele kwartałów z koniecznością korzystania z zastępczej komunikacji autobusowej.

Jedną z najbardziej oczekiwanych i jednocześnie najbardziej opóźnionych inwestycji kolejowych w Polsce jest modernizacja linii kolejowej nr 201 pomiędzy Maksymilianowem w węźle bydgoskim, Kościerzyną i Gdynią. Dziś jest to trasa w przeważającej mierze jednotorowa (tylko na terenie Trójmiasta dwutorowa) i niezelektryfikowana, natomiast po modernizacji będzie zelektryfikowana i dwutorowa, przy czym w Trójmieście, pomiędzy Gdańskiem Osową a Gdynią Główną, powstanie trzeci tor. Dzięki realizacji całego projektu zapewniony zostanie alternatywny dostęp kolejowy do Portu Gdynia, a z czasem także do Portu Gdańsk, o ile zmodernizowana zostanie LK nr 203 pomiędzy skrzyżowaniem z LK nr 201 a Tczewem (wraz z elektryfikacją i budową łącznicy w rejonie miejscowości Łąg w rejonie Czarnej Wody). Aktualny harmonogram prac zakłada zakończenie realizacji całego przedsięwzięcia w perspektywie 2032 roku.

Trzeba tu zaznaczyć, że do dziś nie ogłoszono przetargów na wykonanie prac na wszystkich odcinkach pomiędzy Maksymilianowem a Gdynią Główną. Rozpoczęła się jednak modernizacja LK nr 201 na odcinkach tworzących ciąg Gdańsk Osowa – Somonino – Kościerzyna, a także LK nr 214 pomiędzy Somoninem a Kartuzami (ten fragment pozostanie jednotorowy). Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, dziś ta strategiczna dla przyszłości polskich portów morskich, jak i kluczowa dla spójności krajowej sieci kolejowej inwestycja, która trwa już kilka miesięcy, wkroczyła w decydujący etap. Dla podróżnych udających się na Kaszuby nie jest to dobra wiadomość. Choć po zakończeniu prac pociągi pasażerskie rozpędzą się do 140 km/h (na LK nr 214 do 120 km/h), ich ruch na razie zostanie wstrzymany.


mat. pras. PKP PLK

Utrudnienia pomiędzy Gdańskiem Osową a Kościerzyną potrwają aż 2,5 roku. Wprawdzie już w grudniu 2026 zakończą się prace na odcinku Gdańsk Osowa – Somonino, natomiast w przypadku fragmentu łączącego Somonino z Kościerzyną realizacja prac potrwa do grudnia 2027 roku. Z drugiej strony jeszcze w tym roku w listopadzie zakończone zostaną prace na LK nr 214, dzięki czemu będą mogły wrócić pociągi z Trójmiasta do Somonino przez Kartuzy. W tym miejscu należy przypomnieć, że dzięki rewitalizacji tzw. bajpasu kartuskiego ruch pociągów pasażerskich z Gdańska do Kartuz będzie utrzymywany cały czas.

Z drugiej strony utrudnienia sięgną także południowej części Kaszub – wstrzymany zostanie również ruch na LK nr 211 z Kościerzyny do Chojnic przez Brusy. PKP PLK informują, że kończą się prace w zakresie przygotowania infrastruktury, która umożliwi obsługę pociągów z Chojnic w Kościerzynie, nie precyzując przy tym terminu ich realizacji i powrotu połączeń kolejowych, który uzależniony jest zresztą od decyzji organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Kartuzy będą zatem jedynym miastem na Kaszubach, które nie zostanie dotknięte utrudnieniami związanymi z modernizacją LK nr 201. Warto dodać, że po zakończeniu prac na LK nr 214 możliwy będzie przejazd pociągów z Trójmiasta do Somonina przez Kartuzy bez zmiany czoła, dzięki budowie tzw. pętli kartuskiej.


mat. pras. PKP PLK

Jakie prace rozpoczęto na LK nr 201 jeszcze przed wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej? Jak informują PKP PLK, prowadzone są prace ziemne, w tym rozbiórka istniejącej konstrukcji torowiska, tzw. korytowanie pod nowy układ torowy oraz przygotowanie odwodnienia. Rozpoczęto także budowę peronu na nowym przystanku osobowym Somonino Bernardyno. Trwają również prace na obiektach inżynieryjnych, realizowane z myślą o budowie drugiego toru. Na LK nr 229 na odcinku pomiędzy Glinczem a Kartuzami trwają przygotowania do jego elektryfikacji – wbijanie fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kabli zasilających i sterowniczych. Przygotowania do elektryfikacji realizowane są także pomiędzy Gdańskiem Osową a Somoninem, w tym w zakresie budowy podstacji trakcyjnej.

W rejonie Borkowa, Żukowa Wschodniego, Pępowa Kartuskiego i Rębiechowa realizowane są z kolei prace związane z budową nowych peronów oraz dostosowaniem układów torowych do nowej geometrii trasy, a także budową nowych obiektów inżynieryjnych. PKP PLK informuje również, że wykonawca przygotowuje się do montażu urządzeń SRK, które będą zarządzane z Lokalnego Centrum Sterowania. Łączna wartość inwestycji tylko w odniesieniu do wyżej wymienionych fragmentów LK nr 201 i dwóch odcinków stycznych LK nr 214 i LK nr 229 opiewa na 2,5 mld zł. Do tej pory na wszystkich frontach pracowało łącznie kilkuset pracowników, jednak już wkrótce liczba ta znacząco się zwiększy. W użyciu jest również kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Inwestycje kolejowe nabierają tempa

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

Wąskie gardło pod Pilznem do likwidacji. SŽ chce projektu BIM

Infrastruktura

Bliżej odbudowy linii kolejowej do Srebrnej Góry. Jest umowa!

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Redakcja/inf.pras. 14 października 2021

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Inwestycje kolejowe nabierają tempa

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

inf. pras. PKP PLK 24 czerwca 2025

Wąskie gardło pod Pilznem do likwidacji. SŽ chce projektu BIM

Infrastruktura

Bliżej odbudowy linii kolejowej do Srebrnej Góry. Jest umowa!

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Infrastruktura

Nowy wiadukt powstał nad torami linii nr 8 w Radomiu

Redakcja/inf.pras. 14 października 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5