Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Furgalski: Największym wygranym będzie samochód

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Furgalski: Największym wygranym będzie samochód
fot. ZDG TOR
Na kolei wygrywa niedasizm. Nie udało się obniżyć stawek dostępu, wprowadzić zerowego VAT na bilety, czy zapewnić waloryzacji kontraktów budowlanych. Nie na tym polega polityka zrównoważonego transportu. – Największym wygranym będzie samochód, ale może o to chodzi, skoro chcemy wybudować kolejne tysiące kilometrów dróg za 300 mld zł – komentuje podwyżkę cen biletów w PKP Intercity Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Państwo nieobecne na kolei

Nie słabną echa decyzji o podniesieniu cen biletów przez PKP Intercity. Tematem zainteresowały się największe krajowe media, ale tak to tylko jeden z problemów, z jakim musi się zmagać branża kolejowa. – Nowe inwestycje kolejowe stoją, bo nie ma finansowania unijnego, a prefinansowanie ze źródeł krajowych, dzięki ministrowi finansów, jakoś nie może się stać faktem. Kontrakty drogowe zostały zwaloryzowane, gdy tymczasem kolejowe nie mogą wciąż dostąpić takiego zaszczytu i firmy producenckie kontynuują zwalnianie pracowników – wylicza Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dodaje przy tym, że przedstawiciele branży od wielu miesięcy, a w niektórych kwestiach nawet od wielu lat, apelują o podejmowanie działań, które niwelowałyby ryzyko konieczności podnoszenia cen biletów i czyniły kolej bardziej atrakcyjną dla pasażera. – Drożeją bilety Intercity, horrendalnie w przypadku flagowego produktu, jakim jest Pendolino, ale drożały i drożeją przecież także bilety w kolejach samorządowych. Państwo wydaje się być przy tych problemach niemal kompletnie nieobecne – podkreśla Furgalski. – Docenić oczywiście trzeba pewną ustawową ulgę zamrażającą cenę energii dla części przewoźników, choć i tak na wysokim poziomie w stosunku do dotychczas opłacanych rachunków – dodaje.

Kolejowy niedasizm

– Zerowy VAT na bilety? Nie da się. Obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury? Nie da się. Zawieszenie opłaty mocowej dla transportu zbiorowego, bo trudno żądać, by tramwaje i pociągi jeździły głównie nocą? Nie da się. Obniżenie VAT i podatku akcyzowego dla energii trakcyjnej? Nie da się – wylicza Furgalski.

W Finlandii dało się wprowadzić 0 zamiast 10 proc. podatku VAT. W Austrii dało się obniżyć koszt dostępu do torów i wprowadzić roczny bilet, dzięki któremu podróż pociągami w ciągu jednej doby to koszt 3 euro. W Niemczech dało się wprowadzić miesięczny bilet za 49 euro, a w Hiszpanii bezpłatne bilety okresowe w przewozach aglomeracyjnych i regionalnych do 300 km. Idziemy więc pod prąd w Europie, która wykorzystała wysokie ceny paliw do promocji kolei – podkreśla przedstawiciel ZDG TOR.

Wygra samochód

– Można oczywiście szukać zamiast pociągu EIP tańszych połączeń IC czy TLK, ale dłuższych i często z przesiadkami. Można budzić się po północy na miesiąc przed podróżą i polować na tańsze bilety, ale nie na tym polega poważna polityka zrównoważonego rozwoju transportu – tłumaczy Furgalski. Jego zdaniem na popularnych trasach obsługiwanych przez Pendolino skorzysta komunikacja autobusowa i lotnicza, ale tak naprawdę zwycięzca będzie tylko jeden.

– Nikt nagle nie podstawi oczywiście na trasie z Krakowa do Gdańska 100 dodatkowych samolotów do przewozu dotychczasowych klientów kolei. Największym wygranym będzie samochód, bo w wielu przypadkach już jednej osobie będzie się bardziej opłacało z niego skorzystać. No ale może o to chodzi, skoro chcemy wybudować, często przewymiarowane, kolejne tysiące kilometrów dróg za 300 mld zł – kończy ekspert.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5