Partnerzy serwisu:
Innowacje

Francja. Z Paryża do Normandii pociągiem na olej rzepakowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
26-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK/SNCF

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Francja. Z Paryża do Normandii pociągiem na olej rzepakowy
fot. SNCF
Od 6 kwietnia, w ramach testów, wszystkie pociągi TER kursujące między Paryżem a Granville położonym w Normandii, w departamencie Manche, napędzane są biopaliwem B100 produkowanym na bazie oleju rzepakowego. Jedna czwarta z wszystkich 2200 pociągów TER wciąż jest jednak zasilana wyłącznie olejem napędowym. SNCF deklaruje, że testuje więcej rozwiązań mających na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

Od wtorku 6 kwietnia wszystkie pociągi kursujące codziennie między Paryżem a Granville w Normandii jeżdża na oleju rzepakowym. Chodzi o piętnaście składów pociągów Régiolis napędzanych biopaliwem pochodzącym w 100 proc. z oleju roślinnego, zamiast tradycyjnego oleju napędowego.

Biopaliwo nie wymaga transformacji silników

Jak czytamy w komunikacie SNCF, wdrożenie tego rozwiązania nie wymagało właściwie przeprowadzenia żadnej transformacji technicznej, czy to na silnikach, czy to na stacjach dystrybucji. Wymiana oleju napędowego na paliwo B100 może odbyć się niemal bez przygotowań.

Po dokonaniu wymiany na stanowisku testowym, na stacji dystrybucyjnej w Granville opróżniono zbiorniki stacji dystrybucyjnej z oleju napędowego i napełniono je wyłącznie B100.

O 60 proc. mniejsza emisja CO2

Według SNCF użycie tego biopaliwa może zmniejszyć emisję CO2 o około 60 proc. Dodatkową zaletą jest to, że biopaliwo jest produkowane lokalnie - rośliny są zbierane na terenie regionu, a następnie przetwarzane w Verdun.

Zaplanowany na trzy miesiące eksperyment to część programu ,,Planeter” prowadzonego przez TER SNCF, regionalny oddział spółki. Celem programu jest zmniejszenie emisji CO2 pociągów regionalnych o 100 tys. ton rocznie do 2025 r. Ma się to odbyć w szczególności poprzez wypróbowywanie nowych napędów (wodorowych, hybrydowych, akumulatorów, biopaliw, biogazów) na obecnie eksploatowanych pociągach.

Warto w tym miejscu dodać, że niedawno SNCF zamówił 12 hybrydowych pociągów elektryczno-wodorowych Alstom z serii Coradia Polyvalent dla Régiolis. Wartość kontraktu wynosi prawie 190 milionów euro. Była to pierwsza tego typu inwestycja we Francji i ważny krok w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i redukcji hałasu.

Część pociągów wciąż na olej napędowy

Jedna czwarta z wszystkich 2200 pociągów TER nadal jest napędzana wyłącznie olejem napędowym. Ponad 60 proc. CO2 emitowanego przez tabor SNCF TER pochodzi od silników Diesla. – Nie wszystkie składy jesteśmy w stanie zelektryfikować, musimy więc wypróbowywać inne rozwiązania. Linia Paryż-Granville jest zelektryfikowana tylko na około jednej trzeciej odcinka 330 km – mówi portalowi La Croix jeden z przedstawicieli SNCF.

Pasażerowie pociągów na B100 w specjalnej broszurze mogą przeczytać, że z jednego hektara rzepaku można uzyskać 1000 litrów biopaliwa i 1900 kg mączki przeznaczonej na paszę dla zwierząt.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CAF: Nowe jednostki dalekobieżne dla SNCF już w produkcji

Tabor i technika

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Alstom zbuduje kolejnych 60 piętrowych pociągów dla francuskiego SNCF

Tabor i technika

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CAF: Nowe jednostki dalekobieżne dla SNCF już w produkcji

Tabor i technika

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Alstom zbuduje kolejnych 60 piętrowych pociągów dla francuskiego SNCF

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5