Partnerzy serwisu:
Biznes

Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
01-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża
fot. Bahnfrend (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Francuski rząd podjął decyzję o wycofaniu się z dotowania pociągów nocnych, które łączyły Paryż ze stolicami Niemiec i Austrii. Choć przyczyn należy dopatrywać się w coraz bardziej poważnym kryzysie finansów publicznych we Francji, utrzymywanie nocnych połączeń kolejowych w tych relacjach było bardzo kosztowne – być może nieproporcjonalnie względem efektów.

Po uruchomieniu w 2016 roku nocnych połączeń kolejowych Nightjet przez ÖBB, austriackie koleje federalne, przez wiele lat mówiło się o początku renesansu pociągów nocnych w Europie. Austriacki narodowy przewoźnik stworzył bowiem we współpracy z innymi kolejami państwowymi w Europie Środkowej i Zachodniej naprawdę rozbudowaną ofertę przewozową. W poprzedniej dekadzie odnotowywano każdego roku solidne wzrosty liczby pasażerów. Początek pandemii COVID-19 i związanych z nią lockdownów w 2020 roku przerwał rozwój sieci pociągów Nightjet tylko na chwilę. W tym samym roku ÖBB zamówiły zresztą po raz pierwszy w historii nowe zestawy wagonowe produkcji Siemens Mobility z myślą o dalszym rozwoju tej kategorii pociągów.

Niestety już wkrótce z sieci pociągów Nightjet znikną połączenia kolejowe z Paryża do Berlina i Wiednia. Nastąpi to już od grudniowej zmiany rozkładu jazdy, pomimo dużych protestów społecznych – w ciągu kilku dni od zakomunikowania tej decyzji petycję podpisało 45 tys. osób. Decyzję podjęła strona francuska – wobec wycofania się rządu francuskiego z dotowania nocnych pociągów do Berlina i Wiednia ze współpracy z innymi partnerami zrezygnowała spółka SNCF Voyageurs, która nie chciała uruchamiać ich na francuskim fragmencie na własne ryzyko. Trudno zresztą się dziwić – przykładowo pociągi z Paryża do Berlina, kursujące tylko trzy razy w tygodniu w każdym kierunku, kosztowały francuskiego podatnika 10 mln euro.

Z drugiej strony od ich inauguracji pociągów Berlin – Paryż nie minęło dużo czasu. Zostały one uruchomione niespełna 2 lata temu, w grudniu 2023 roku. Wstrzymanie ich dotowania w tak krótkim czasie może okazać się zatem krótkowzroczne. Dodatkowo sprzedaż biletów, a nawet informacja o Nightjetach do Berlina i Wiednia, nie były dostępne w serwisie SNCF Connect, a w ubiegłym roku z uwagi na realizowane prace na liniach kolejowych wstrzymano pociągi na tych trasach na ok. 2 miesiące. Trzeba jednak pamiętać o tym, że Francja w ostatnich latach zmaga się z pogłębiającym kryzysem finansów publicznych. Silna niechęć społeczeństwa francuskiego względem postulatów redukcji wyjątkowo wysokich transferów socjalnych powoduje zatem, że rządzący szukają oszczędności gdzie indziej.

Dodajmy, że pociągi z Wiednia do Paryża jeżdżą nieco dłużej – po pandemicznej przerwie przywrócono je w grudniu 2021 roku wraz ze zmianą rozkładu jazdy. Ich koniec przyjdzie zatem po 4 latach. Nightjety ÖBB będą jednak w dalszym ciągu dojeżdżać do Brukseli. Warto dodać, że pociągi nocne to z perspektywy przewoźnika kolejowego trudny biznes – ilość miejsc do leżenia nawet w przypadku kuszetek będzie mniejsza niż w przypadku zwykłych wagonów pasażerskich, a koszty obsługi znacznie wyższe (także z uwagi na zmianę lokomotyw elektrycznych, czy większy personel), dlatego zaoferowanie atrakcyjnej ceny dla pasażera, która jednocześnie zapewniałaby rentowność biznesu, jest dużym wyzwaniem.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Roman Czubiński 16 grudnia 2023

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij