NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Flixmobility zrywa umowę z Leo Expressem w Niemczech. Czeska firma ma problem

| Michał Szymajda 09.10.2020 33

Flixmobility zrywa umowę z Leo Expressem w Niemczech. Czeska firma ma problem
fot. Olaf Kosinsky (CC BY-SA 3.0-de)
FlixMobility, który uruchamia pociągi pod marką FlixTrain w Niemczech, wypowiedział umowę na prowadzenie pociągów z niemiecką filią czeskiego przewoźnika LeoExpress. Zarząd czeskiej firmy stoi na stanowiku, że jest to nieuzasadnione i że Flixmobility jest mu winien znaczne pieniądze.
Współpraca między FlixMobility a LeoExpressem trwała trzy lata od momentu, gdy czeska spółka przejęła znajdującego się w ciężkiej sytuacji finansowej przewoźnika Locomore, który... powstał dzięki croudfoundingowi. LeoExpress odpowiadał za prowadzenie pociągów, które zaczęły jeździć pod marką Flixtrain między Berlinem a Stuttgartem. Jak twierdzi rzecznik Leo Express Emil Sedlařík, w 2019 roku niemiecka spółka córka wypracowała zysk.

Pociągi kursowały do marca 2020. Wtedy, z uwagi na epidemię koronawirusa i znikome zapełnienie składów, Flixmobility wstrzymał sprzedaż biletów, na te z pociągów, które uruchamiał Leo. Leo musiał przestać je uruchamiać. Nie kursują do dziś, choć marka Flixtrain istnieje dla niektórych innych relacji, gdzie obsługą zajmuje się inny franczyzobiorca.

– Leo Express był gotowy do wyjazdu z prawie 30 wagonami, z łącznie 50 pracownikami i leasingowanymi lokomotywami – dodał Sedlařík. Do niczego takiego nie doszło, ponieważ FlixMobility właśnie rozwiązało umowę z operatorem. – FlixTrain nie mógł lub nie chciał wypełniać swoich zobowiązań umownych, a tym samym innych zobowiązań wobec pracowników i podwykonawców związanych z linią Berlin-Stuttgart. To zaszkodziło nie tylko Leo Expressowi, ale także wielu innym podwykonawcom w Niemczech – wyjaśnił na łamach portalu zdopravy.cz

Kwestią dni jest wstrzymanie działalności niemieckiej spółki córki Leo. Syndyk masy upadłościowej ma zająć się roszczeniami Leo wobec Flixmobility. Flixmobility GMBH nie zajął jeszcze stanowiska w tej sprawie. Rzecznik Leo Expressu mówi oględnie, że chodzi o miliony euro roszczeń wobec Flixa.

Leo Expressowi także na rodzimym rynku nie wiedzie się dobrze. Przewoźnik ograniczył połowę swoich kursów na Słowacje i wstrzymał część pociągów do Krakowa. Czechy mają obecnie poważną sytuację pandemiczną co wpływa na rachunek ekonomiczny przewoźnika, który w większości żyje ze sprzedaży biletów na połączenia komercyjne.

Wiadomo już, że nie uda się w 2020 roku wypuścić na trasę elektrycznych zespołów trakcyjnych Sirius, wyprodukowanych przez CRRC. Kwestią otwartą jest, czy obecnie ich wprowadzenie na tory jest w ogóle zasadne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5