NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

FCE: Przywrócimy do ruchu zespoły trakcyjne Vulcano z Newagu

| Michał Szymajda 21.10.2022 5,3k

FCE: Przywrócimy do ruchu zespoły trakcyjne Vulcano z Newagu
Fot. ms, rynek-kolejowy
Sycylijski przewoźnik, po medialnej burzy, która rozlała się na Sycylię, postanowił przywrócić do ruchu cztery swoje najnowocześniejsze wąskotorowe zespoły trakcyjne Newagu. Czy mu się to uda?
Cztery 37-metrowe pojazdy, zdolne rozpędzić się do 100 km/h, łącznie kosztowały 14,7 mln euro. Są zdecydowanie najnowszymi pojazdami we flocie producenta. Nie mają niskiej podłogi, za to posiadają klimatyzację, wygodne fotele, system informacji pasażerskiej i geolokalizacji, są ciche. Na stan przedsiębiorstwa przyjmowano je z pompą w 2016 roku ku wielkiej uciesze pasażerów, którzy dotąd korzystali z pojazdów wyprodukowanych w latach 80. i jeszcze starszych. Z momentem dotarcia na Sycylię epidemii koronawirusa piękna kolej kursująca pod Etną stanęła (zabrakło i turystów i uczniów, bowiem zamknięto szkoły) i nowe pociągi więcej nie zostały już uruchomione. W tym samym czasie wypadł im obowiązkowy przegląd.

Cytowany przez gazetę Focusicilia Salvatore Fiore, prezes Ferrovie Circumetnea, sugeruje, że na utrzymanie odstawionych od wielu miesięcy pociągów Newag chciał otrzymać zlecenie bez przetargu. Posunął się do stwierdzenia, że „dla Włochów jest jasne, że bez przetargu nie możemy powierzyć kontraktu o wartości ponad 5 mln euro, być może w Polsce działa to wszystko inaczej". Dodał, że polski producent nie wziął udziału w przetargu na wykonanie przeglądu i przywrócenie pojazdów do ruchu.

Fiore dodał, że utrzymanie pojazdów w ostatnich latach było „skomplikowane”, a zamówienie części zamiennych „trudne”. Ciężko się temu dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że FCE eksploatuje głównie pojazdy sprzed 40 a nawet 50 lat, a problemy z dostępnością części istnieją na całym świecie, czemu winien jest kryzys w gospodarce.

W przetargu, który rozpisało FCE zapisano, że przywrócenie do ruchu pojazdów ma potrwać nie więcej niż dwa miesiące dla wszystkich pojazdów. Oczywiście, chodzi o dwa miesiące od momentu podpisania umowy. O ile znajdzie się wykonawca tych prac na wyspie, bo wiceprezes Newagu, Józef Michalik, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, potwierdza, że Newag rzeczywiście nie weźmie udziału w postępowaniu przetargowym.

– Eksploatacja tych pojazdów nie miała charakteru ciągłego. Pojazdy miały relatywnie długie okresy wyłączenia z eksploatacji (o przyczynach tego stanu rzeczy piszemy tutaj - dop. red). Tymczasem FCE oczekuje wykonania przeglądu i napraw w bardzo ograniczonym zakresie przy jednoczesnym kilkuletnim pełnym utrzymaniu przez wykonawcę z udzieleniem pełnej gwarancji w tym okresie. W naszej opinii prowadzi to do istotnych zagrożeń w przyszłości, wynikających z konieczności poniesienia przez wykonawcę kosztów tej gwarancji na podzespoły nieweryfikowane podczas przedmiotowego przeglądu – powiedział.

Obszernie o zespołach trakcyjnych Vulcano dla FCE pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5