NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Europejski Rok Kolei: Pociąg promocyjny pojeździ po Europie

| Jakub Madrjas 25.01.2021 39

Europejski Rok Kolei: Pociąg promocyjny pojeździ po Europie
fot. Adam Kupniewski
Podczas dzisiejszych obrad Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym poznaliśmy zarys planów dotyczących obchodów Europejskiego Roku Kolei. Najważniejszym konkretem jest na razie... uruchomienie specjalnego pociągu, który przez miesiąc będzie jeździł po Europejskiej sieci transportowej TEN-T. 
Kierowany przez Paulinę Matysiak Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym dzisiejsze (25 stycznia) posiedzenie przeznaczył na omówienie kwestii związanych z Europejskim Rokiem Kolei (i związanych z nim działań na rzecz walki z wykluczeniem transportowym). Dzięki temu okazję do przedstawienia przygotowań i planowanych inicjatyw mieli m. in. przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Infrastruktury, UTK i przewoźników kolejowych.

Komisja Europejska przyjrzy się efektywności wydawania pieniędzy


Europoseł Bogusław Liberadzki, członek Komisji Transportu i Turystyki powiedział, że zarówno Parlament Europejski, jak i Komisja Europejska oczekuje uruchomienia nowych działań. Na pierwszym miejscu wymienił rozliczenie efektów perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Do tego europarlament będzie głosować w kwietniu nad przygotowywanym od kilku lat pakietem praw pasażerów w transporcie kolejowym. – Chcielibyśmy żeby kolej towarowa zaczęła funkcjonować jak swój największy konkurent - transport samochodowy, a pasażerska – jak transport lotniczy – stwierdził obrazowo

Były minister przypomniał o nadchodzącej nowej perspektywie unijnej, Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Zielonym Ładzie - instrumentach, które mają umożliwić realną zmianę w funkcjonowaniu transportu. Jak podkreślił, w nowej perspektywie ważne będą kryteria liczby beneficjentów projektów. – Żebyśmy nie robili jednej super linii kolejowej, ale więcej linii doprowadzili do przyzwoitych standardów – podsumował. 

Najważniejszym konkretem - pociąg po Europie

Jeśli chodzi o już zaplanowane działania, to wymienionym przez uczestników konkretnym planem jest uruchomienie pociągu specjalnego, który będzie jeździł po transeuropejskiej sieci TEN-T od połowy czerwca do połowy lipca. Wstępnie wiadomo, że wyruszy z Lizbony, a zakończy podróż w Splicie. W Polsce odwiedzi Warszawę. - Idea jest taka, żeby podczas specjalnego przejazdu zaprosić szerokie grono odbiorców kolei, dziennikarzy i blogerów. Chcemy pokazać jak najwięcej efektów modernizacji taboru - powiedział Marcin Skłodowski z PKP Intercity. 

Oczywiście to nie jedyne działania. Zarówno PKP Intercity i cała grupa PKP SA, jak inni przewoźnicy planują szereg akcji promocyjnych i marketingowych. Członek zarządu PKP SA Rafał Zgorzelski wymienił tu na przykład konkursy fotograficzne. Możliwość przeprowadzenia głębszych działań, jak np. obniżenia stawek dostępu, wykluczył Jakub Kapturzak z Ministerstwa Infrastruktury. Podkreślił jednak, że dzięki nowej umowie z PKP Intercity przewoźnik zwiększy liczbę obsługiwanych linii kolejowych, co przyczyni się do walki z wykluczeniem transportowym. Również Urząd Transportu Kolejowego planuje "liczne konferencje, spotkania, debaty , warsztaty i konkursy edukacyjne". Katalog nie jest zamknięty - na stronie urzędu można zgłaszać pomysły inicjatyw.

Choć akcje edukacyjne, promocyjne i marketingowe są bez wątpienia cenne, to wciąż są to wyłącznie działania miękkie, które nie mogą przynieść długotrwałych zmian. Do takich można też zaliczyć uruchomienie pociągu specjalnego przez Europę. Warto zresztą przypomnieć, że podobny międzynarodowy pociąg (intermodalny), tzw. „Pociąg Noego” wyjechał na tory niewiele ponad dwa lata temu, a dziś mało kto o nim pamięta. Miejmy nadzieję, że to dopiero początek przygotowań, i o konkretnych zmianach dla sektora (szczególnie na poziomie Komisji Europejskiej) dopiero usłyszymy, a uruchomienie jednego pociągu nie jest szczytem ambicji sektora. Trzeba się jednak spieszyć, bo za nami już 7% roku. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5