Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nowe prawa pasażera – komisja Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nowe prawa pasażera – komisja Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie
fot. PKP SA
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie w sprawie zmiany Rozporządzenia (WE) 1371/2007 – kluczowego dokumentu określającego prawa i obowiązki pasażerów kolei w Unii Europejskiej. PKP SA podkreśla, że dzięki zaangażowaniu Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w porozumieniu ujęto zdecydowaną większość jej postulatów.

Proces zmian w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym trwa już od kilku lat. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźników oraz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in. zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnych reklamacji. Szczegóły propozycji opisywaliśmy w listopadzie 2018 roku. W grudniu 2019 roku zmiany zatwierdziła Rada Europejska.  

Teraz, jak informuje PKP SA, Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie w sprawie zmian. – Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie w rozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymi rodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względem innych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego – podkreśla w komunikacie kolejowa spółka. Zapisy porozumienia, mimo zatwierdzenia ich przez Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) i Komisję Transportu i Turystyki PE (TRAN), będą podlegały jeszcze akceptacji Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.

Jak tłumaczy PKP SA, porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKP postulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebie zachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełne przestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowy realne do spełnienia wymogi. Jak dodaje PKP SA, akceptacja porozumienia w Komisji TRAN nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części sceny politycznej.

– Przyszłe rozporządzenie, w którym ujęto zdecydowaną większość postulatów PKP, umożliwi operatorom kolejowym kontynuowanie ich wysiłków na rzecz podniesienia jakości oferowanych usług bez narażania sektora na realne ryzyko utraty konkurencyjności. W przypadku wdrożenia innych rozwiązań europejskie koleje nie byłyby w stanie konkurować z innymi środkami transportu. Jednymi z istotniejszych zapisów ujętych w porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usług przewozowych – informuje PKP SA, której celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia  z odpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłą wyższą, czyli np. bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi. Zdaniem PKP, przyjmując, że instytucje unijne powinny zabiegać o zachowanie równej konkurencji w transporcie, „zasada siły wyższej” powinna mieć zastosowanie do sektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorów lotniczego i drogowego. Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe reguły gry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei.

– Wiosną tego roku Komisja Europejska zaproponowała, by rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. Dziś większość państw unijnych docenia zalety kolei jako transportu niskoemisyjnego, najmniej uciążliwego dla środowiska naturalnego i jednocześnie efektywnego, pozwalającego na w doskonały sposób realizować potrzeby mobilności w zakresie transportu międzynarodowego, międzymiastowego i aglomeracyjnego. Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w prace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacje pomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowych pozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, ale także całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w Unii Europejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należał właśnie do kolei – komentuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lata pracy nad dokumentem, który nie poprawi praw pasażerów

Prawo i polityka

UTK: Kiedy musimy z przewoźnikiem iść do sądu

Prawo i polityka

Komisja Europejska aktualizuje prawa pasażerów kolejowych

Prawo i polityka

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Pasażer

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Rynek Kolejowy/ForumKolejowe.pl 27 lipca 2013

Zobacz również:

Lata pracy nad dokumentem, który nie poprawi praw pasażerów

Prawo i polityka

UTK: Kiedy musimy z przewoźnikiem iść do sądu

Prawo i polityka

Komisja Europejska aktualizuje prawa pasażerów kolejowych

Prawo i polityka

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Pasażer

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Rynek Kolejowy/ForumKolejowe.pl 27 lipca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5