Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Setka lokomotyw, tysiąc wagonów, piętrusy. Bonanza w PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Setka lokomotyw, tysiąc wagonów, piętrusy. Bonanza w PKP Intercity
fot. M. SzymajdaNowa lokomotywa Griffin i zmodernizowane wagony na warszawskim Grochowie
PKP Intercity podczas konferencji prasowej zaprezentowało wstępne założenia dotyczące zakupu nowego i modernizacji starszego taboru, a także rozbudowy siatki połączeń. Ma to oczywiście związek z 10-letnią umową, którą operator podpisał z Ministerstwem Infrastruktury.

10-letnia umowa pozwoli operować przewoźnikowi na dalekobieżnych trasach, gdzie będzie świadczył niekomercyjne usługi w ramach umowy publicznej. Chodzi o uruchamianie pociągów IC i TLK, przy czym z kategorią TLK, kojarzoną ze starszymi wagonami bez klimatyzacji, będziemy się w ciągu najbliższych lat definitywnie żegnać.

Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku. Głównym założeniem ma być osiągnięcie godzinnego taktu w ciągu dnia na liniach Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa oraz Poznań – Szczecin. Ponadto linię Warszawa – Łódź, a także linię łączące Kraków i Poznań przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące nawet częściej niż raz na godzinę. Kiedy? Na razie PKP Intercity nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. Głównie z tego powodu, że różne są obecnie stadia modernizacji wspomnianych tras. 

Umowa gwarantuje także pieniądze na połączenia międzynarodowe. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, zapowiedział uruchomienie dodatkowego, piątego pociągu Warszawa – Berlin (jego start uzależniony jest od poprawy sytuacji chorobowej w związku z trwającą pandemią), Trójmiasto – Berlin, a także reaktywację połączenia Warszawa – Wilno (to jednak zostało przeniesione na nieznany termin). Przyznał jednak, że w tym przypadku problemem jest trwająca epidemia oraz „kwestie techniczne” (bezpośredni pociąg musiałby korzystać z dwóch rozstawów szyn). Prezes PKP Intercity obecną liczbę połączeń na południe Europy: do Pragi, Budapesztu i Wiednia, uznał za zadowalającą, ale niewykluczone, że z biegiem lat oferta zostanie poszerzona zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

PKP Intercity zakłada, że nowa umowa PSC umożliwi inwestycje taborowe na kwotę ponad 19 mld zł w latach 2021-2030. Planowane inwestycje obejmują m.in.

  • zakup 38 piętrowych składów wagonowych push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanymi do prędkości 200 km/h
  • zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h;
  • modernizację blisko 500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h;
  • zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h;
  • zakup 20 składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.

Ponadto Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity, zapowiedział inwestycje w tabor wodorowy, nad którym spółka pracuje wspólnie z Pesą i PKN Orlen. Oczywiście, lokomotywa taka przejdzie najpierw szereg testów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5