NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Setka lokomotyw, tysiąc wagonów, piętrusy. Bonanza w PKP Intercity

| Michał Szymajda 14.01.2021 290

Setka lokomotyw, tysiąc wagonów, piętrusy. Bonanza w PKP Intercity
Nowa lokomotywa Griffin i zmodernizowane wagony na warszawskim Grochowiefot. M. Szymajda
PKP Intercity podczas konferencji prasowej zaprezentowało wstępne założenia dotyczące zakupu nowego i modernizacji starszego taboru, a także rozbudowy siatki połączeń. Ma to oczywiście związek z 10-letnią umową, którą operator podpisał z Ministerstwem Infrastruktury.
10-letnia umowa pozwoli operować przewoźnikowi na dalekobieżnych trasach, gdzie będzie świadczył niekomercyjne usługi w ramach umowy publicznej. Chodzi o uruchamianie pociągów IC i TLK, przy czym z kategorią TLK, kojarzoną ze starszymi wagonami bez klimatyzacji, będziemy się w ciągu najbliższych lat definitywnie żegnać.

Nowa umowa umożliwi wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie przez PKP Intercity w kolejnych latach ze 120 tysięcy pociągów w 2021 roku do ponad 196 tysięcy w 2030 roku. Głównym założeniem ma być osiągnięcie godzinnego taktu w ciągu dnia na liniach Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin, Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, Warszawa – Częstochowa oraz Poznań – Szczecin. Ponadto linię Warszawa – Łódź, a także linię łączące Kraków i Poznań przez Katowice i Wrocław będą łączyć pociągi kursujące nawet częściej niż raz na godzinę. Kiedy? Na razie PKP Intercity nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. Głównie z tego powodu, że różne są obecnie stadia modernizacji wspomnianych tras. 

Umowa gwarantuje także pieniądze na połączenia międzynarodowe. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, zapowiedział uruchomienie dodatkowego, piątego pociągu Warszawa – Berlin (jego start uzależniony jest od poprawy sytuacji chorobowej w związku z trwającą pandemią), Trójmiasto – Berlin, a także reaktywację połączenia Warszawa – Wilno (to jednak zostało przeniesione na nieznany termin). Przyznał jednak, że w tym przypadku problemem jest trwająca epidemia oraz „kwestie techniczne” (bezpośredni pociąg musiałby korzystać z dwóch rozstawów szyn). Prezes PKP Intercity obecną liczbę połączeń na południe Europy: do Pragi, Budapesztu i Wiednia, uznał za zadowalającą, ale niewykluczone, że z biegiem lat oferta zostanie poszerzona zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

PKP Intercity zakłada, że nowa umowa PSC umożliwi inwestycje taborowe na kwotę ponad 19 mld zł w latach 2021-2030. Planowane inwestycje obejmują m.in.

  • zakup 38 piętrowych składów wagonowych push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa – Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanymi do prędkości 200 km/h
  • zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h;
  • modernizację blisko 500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h;
  • zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h;
  • zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h;
  • zakup 20 składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.

Ponadto Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity, zapowiedział inwestycje w tabor wodorowy, nad którym spółka pracuje wspólnie z Pesą i PKN Orlen. Oczywiście, lokomotywa taka przejdzie najpierw szereg testów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45295)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45295)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5