Na terenie Estonii umowami realizacyjnymi objęty jest cały, ponad 200-kilometrowy odcinek Rail Baltiki. Trasa, która będzie prowadzić przez Łotwę i Litwę, ma być gotowa w 2030 r.
Jak pisaliśmy, niedawno estońska spółka Rail Baltic Estonia
podpisała umowę z konsorcjum firm Bouygues Travaux Publics, Budimex, Ingerop Conseil et Ingenierie (ICI), KMG Infra, WSP Finland na projekt i budowę 58-kilometrowego odcinka trasy Pärnu (Parnawa) – Ikla. Jego wartość to 332 mln euro.
Drugi kontrakt, zawarty z konsorcjum firm GRK Eesti, GRK Suomi, AS Merko Ehitus Eesti, NGE Contracting, Sweco Finland, Sweco Sverige AB, TSO, dotyczy wcześniejszego odcinka – od stacji Ülemiste w Tallinie do Parnawy. Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę nawierzchni torowej na odcinku Ülemiste – Parnawa, a także podtorza na odcinku Tootsi – Parnawa. Jego wartość to 394 mln euro.
Te dwa kontrakty pokrywają główną trasę Rail Baltiki w Estonii – od Tallina do granicy z Łotwą. Łączna wartość umów to 726 mln euro, ale może zostać zwiększona do 932 mln euro po wykorzystaniu opcji, obejmujących zamówienie strategicznych materiałów (szyny, podkłady, rozjazdy, podsypka). Na przygotowanie procesu budowy zarezerwowano rok – w tym czasie konsorcja opracują szczegółowe plany robót, zabezpieczą niezbędne zasoby, sfinalizują rozwiązania techniczne i opracują harmonogramy budowy.
– Te umowy oznaczają nowy etap w realizacji Rail Baltica — nie tylko początek fazy, ale punkt zwrotny dla całego wysiłku budowlanego. Cały estoński odcinek głównej linii pasażerskiej jest teraz objęty umową i jest w trakcie budowy. To moment, w którym wizja na papierze staje się ciągłą linią konstrukcyjną — mówi Anvar Salomets prezes zarządu Rail Baltic Estonia. Połączenie ma być gotowe w 2030 r.
Łącznie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.