Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
15-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Talgo

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Duńskie Talgo 230 z dopuszczeniem do ruchu
fot. Talgo
Zestawy wagonowe Talgo 230, zamówione przez duńskie koleje państwowe Danske Statsbaner, posiadają już wszystkie niezbędne dopuszczenia do ruchu. Dzięki temu możliwa będzie ich eksploatacja zarówno w Niemczech, jak i w Danii. Ostatnią z wymaganych zgód wydał Trafikstyrelsen, duński urząd państwowy ds. kolei i lotnictwa cywilnego.

Na początku ubiegłego roku do Danii dotarły pierwsze zestawy wagonowe Talgo 230, zamówione przez narodowego przewoźnika kolejowego Danske Statsbaner, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”. Mają one obsługiwać połączenia międzynarodowe kategorii EuroCity do Niemiec w relacjach z Kopenhagi i Aarhus do Hamburga. Pierwotnie DSB zakładały, że proces uzyskiwania wszelkich niezbędnych zgód, umożliwiających rozpoczęcie eksploatacji Talgo 230, potrwa dość krótko. Wejście do ruchu z pasażerami na pokładzie miało nastąpić jeszcze w ubiegłym roku jesienią. Tak się jednak nie stało – DSB dysponują wszystkimi potrzebnymi dopuszczeniami dopiero od kilku dni. 

12 września hiszpański producent nowych pociągów dla DSB poinformował, że uzyskał dopuszczenia do ruchu od Trafikstyrelsen, duńskiego państwowego urzędu odpowiedzialnego za kolej i lotnictwo cywilne, Eisenbahn-Bundesamt, niemieckiej agencji federalnej ds. regulacji rynku kolejowego oraz Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Tym samym perspektywa wprowadzenia ich do ruchu jest już bardzo bliska. Dotyczy to zarówno duńskiej, jak i niemieckiej sieci kolejowej. Talgo tłumaczy długotrwałość procesu homologacji dość enigmatycznie, wskazując na konieczność przeprowadzenia różnego rodzaju testów związanych z interoperacyjnością, np. “testów kompatybilności elektromagnetycznej”, co wymagało ścisłej współpracy z zarządcami infrastruktury kolejowej (Banedanmark w Danii oraz DB InfraGo w Niemczech), a także z TÜV SÜD Rail.

Przypomnijmy, że zestawy wagonowe Talgo 230 zamówiły także niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn (pod nazwą ICE L), a także FlixTrain, który zamierza rzucić im wyzwanie na dużą skalę. Pociągi produkowane przez Talgo to bardzo osobliwe konstrukcja – złożone są z bardzo krótkich wagonów, a jednoosiowe wózki znajdują się pod przejściami międzywagonowymi. Umożliwia to zwiększenie szerokości nadwozia przy zachowaniu skrajni, dzięki czemu w normalnotorowym zestawie w 2. klasie możliwe jest zastosowanie układu miejsc 2+3, natomiast w 1. klasie – 2+2 (choć DSB postanowiły trzymać się standardowych rozwiązań). W skład rodziny Talgo wchodzą zarówno składy wagonowe push-pull, jak i zespoły trakcyjne z głowicami napędowymi. Jedne i drugie są oferowane w wariancie z pasywnym systemem przechyłu nadwozia.

Talgo 230 w wariancie dla DSB to rekonfigurowalne składy wagonowe push-pull (będą je prowadzić lokomotywy elektryczne Vectron produkcji Siemensa) o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej obniżonej do 200 km/h, które będą eksploatowane w zestawieniach od 9 do 15 wagonów. W tym ostatnim przypadku będą mogły pomieścić maksymalnie 492 pasażerów – to znacznie więcej niż Pendolino PKP Intercity, które może zabrać na pokład 402 osoby. Dwa skrajne wagony są dłuższe niż pozostałe, zaś na ich końcach zastosowano wózki dwuosiowe, a jeden z nich będzie wyposażony w kabinę maszynisty. DSB zamówiło łącznie 16 takich pociągów. Talgo poinformowało, że pociągi z tej serii mają wkrótce uzyskać dopuszczenie do ruchu na austriackiej i niderlandzkiej sieci kolejowej, a także do wjazdu na przygraniczną stację kolejową w Bazylei w Szwajcarii.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij