Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Drugi tor i sieć trakcyjna do Zlína? Modernizacja opóźniona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
16-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-11-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Drugi tor i sieć trakcyjna do Zlína? Modernizacja opóźniona
fot. Pavel Ševela (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Správa železnic, czeski zarządca infrastruktury kolejowej, kontynuuje przygotowania do modernizacji linii kolejowej Otrokovice – Zlín – Vizovice. Choć udało się uzyskać kolejne pozwolenia i decyzje, a także poczyniono wyraźne postępy w wykupie gruntów, realizacja robót budowlanych rozpocznie się najwcześniej w 2027 roku, choć miała ruszyć już 5 lat temu.

Liczący ponad 74 tys. mieszkańców Zlín jest największym obok Liberca miastem w Republice Czeskiej, przez które nie przebiega żadna zelektryfikowana linia kolejowa. Warto tu dodać, że zarówno Liberec, jak i Zlín, to miasta, w których znajdują się siedziby władz samorządowych szczebla regionalnego. Jednocześnie o ile Liberec znajduje się relatywnie blisko Pragi, w wysoce zurbanizowanej północnej części kraju, tak położenie Zlína jest raczej peryferyjne. Jest to jednak niewątpliwie najważniejszy ośrodek miejski we wschodniej części Moraw. Dostęp kolejowy do Zlína pozostawia natomiast obecnie dużo do życzenia. Jego kolejowym “oknem na świat” jest linia kolejowa Otrokovice – Zlín – Vizovice, licząca ok. 25 kilometrów długości.

Jej niewątpliwym atutem jest przebieg przez środek miasta, co w zestawieniu z jego linearnym układem zapewnia bardzo dobrą dostępność transportu kolejowego – zdecydowana większość mieszkańców może dojść na pociąg pieszo, ponieważ w granicach administracyjnych Zlína znajduje się aż 9 przystanków osobowych i stacji kolejowych. Oprócz wspomnianego braku sieci trakcyjnej bolączką trasy jest brak drugiego toru, a także bardzo niska prędkość szlakowa, wynosząca tylko 60 km/h. Správa železnic, czeski zarządca infrastruktury kolejowej, od lat przymierza się do jej kompleksowej modernizacji, jednak terminy rozpoczęcia robót budowlanych były już wiele razy przekładane. Inwestycja miała ruszyć pierwotnie w roku 2021. Jak poinformował portal Zdopravy.cz, dziś wiemy już, że najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia prac to 2027 rok…

Wpływa to rzecz jasna na kolejną zmianę szacowanych nakładów finansowych, które obecnie określono na 19,66 mld CZK. Kwota ta przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 3,43 mld zł. Mając na względzie fakt, iż mówimy tu o zaledwie 25-kilometrowej linii kolejowej, obecny kosztorys SZ może przyprawiać o zawrót głowy – modernizacja 1 kilometra miałaby kosztować w przeliczeniu ponad 137 mln zł.. Zakres prac należałoby określić jako umiarkowanie szeroki – zaplanowano elektryfikację na całej długości oraz budowę drugiego toru od Otrokovic do Zlína, zabudowę systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2 i łączności GSM–R, modernizację stacji kolejowej Otrokovice oraz przeniesienie stacji kolejowej Zlín střed bliżej ulicy Gahurova, co powinno ułatwić przesiadki do autobusów.

Na szczęście SZ dysponuje już prawomocnymi pozwoleniami na budowę dla całego fragmentu Otrokovice – Zlín, na którym wykupiono już 80% niezbędnych. Udało się także uzyskać decyzję o warunkach zabudowy dla odcinka Zlín – Vizovice. Czy to oznacza, że przygotowania do rozpoczęcia inwestycji znalazły się już na ostatniej prostej? Być może tak, jednakże aby SZ mogła ogłosić przetarg na modernizację pierwszego, ważniejszego fragmentu (która będzie zresztą znacznie trudniejszym zadaniem), konieczne jest zabezpieczenie finansowania. W obliczu ciągle zmieniających się kosztorysów inwestycji może być to nietrywialne zadanie. Warto dodać, że bardzo opóźniony jest także projekt budowy szybkiego połączenia wspomnianego Liberca z Pragą

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skarżysko-Kamienna: Tunelu z dworcem wciąż połączyć się nie da

Infrastruktura

Skarżysko-Kamienna: Tunelu z dworcem wciąż połączyć się nie da

Jakub Madrjas 20 listopada 2023

Modernizacja linii 281 pod Jarocinem opóźniona o pół roku

Infrastruktura

Pociągi do Wisły nie pojadą w tym roku [aktualizacja]

Infrastruktura

Jakie są przyczyny opóźnień inwestycji kolejowych?

Infrastruktura

Jakie są przyczyny opóźnień inwestycji kolejowych?

kf, Rynek Kolejowy 15 października 2020

Zobacz również:

Skarżysko-Kamienna: Tunelu z dworcem wciąż połączyć się nie da

Infrastruktura

Skarżysko-Kamienna: Tunelu z dworcem wciąż połączyć się nie da

Jakub Madrjas 20 listopada 2023

Modernizacja linii 281 pod Jarocinem opóźniona o pół roku

Infrastruktura

Pociągi do Wisły nie pojadą w tym roku [aktualizacja]

Infrastruktura

Jakie są przyczyny opóźnień inwestycji kolejowych?

Infrastruktura

Jakie są przyczyny opóźnień inwestycji kolejowych?

kf, Rynek Kolejowy 15 października 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij