Spółka RB Rail AS, koordynująca projekt Rail Baltiki na terenie krajów bałtyckich, wyłoniła projektanta dla drugiego z czterech odcinków trasy na terenie Litwy. Tak, jak w przypadku wcześniejszych postępowań, zwycięzcą została hiszpańska firma Idom. Umowa zostanie podpisana po zakończeniu wszelkich formalności.
Na początku kwietnia spółka RB Rail podpisała umowę z firmą IDOM Consulting, Engineering, Architecture na
projekt pierwszego odcinka trasy Rail Baltiki na terenie Litwy. Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie 78-kilometrowego odcinka pomiędzy Kownem i Remigołą.
Teraz wyłoniono projektanta dla kolejnego odcinka – od Remigoły do granicy litewsko-łotewskiej. Najkorzystniejszą ofertę ponownie złożyła firma IDOM, która jest gotowa wykonać usługę za 7,969 mln euro netto.
W sumie zamówienieniem objęty jest 91-kilometrowy odcinek trasy. Przewidziano tutaj trzy mosty kolejowe, 14 wiaduktów drogowych, 20 wiaduktów kolejowych, cztery przejścia dla zwierząt, a także stację Poniewież dla międzynarodowego ruchu pasażerskiego. W sumie prace projektowe potrwają 24 miesiące. Wykonawca będzie świadczyć też nadzór autorski nad późniejszą realizacją prac.
Rail Baltica to normalnotorowa linia, która ma połączyć Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. W sumie ogłoszono bądź rozstrzygnięto przetargi dla siedmiu z 11 jej odcinków na terenie państw bałtyckich, co odpowiada 57% trasy. Na Litwie przeprowadzono dotąd dwa z czterech przetargów. W Estonii postępowaniami przetargowymi objęta jest cała trasa, a w marcu
podpisano umowę na projekt pierwszego odcinka. Na Łotwie wybrano wykonawców dla dwóch odcinków, a w czerwcu mają ruszyć postępowania dla dwóch kolejnych odcinków.