Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Dodatkowe 1,3 mld zł z na zasypanie dziury w budżecie PLK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dodatkowe 1,3 mld zł z na zasypanie dziury w budżecie PLK
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Ustępujący rząd chce przyjąć uchwałę, która przesunie 1,3 mld zł z inwestycji kolejowych na program utrzymaniowy. Jak pisze w uzasadnieniu, ma to zapobiec powstaniu kryzysu w całym sektorze kolejowym.

Celem projektowanej uchwały, która pojawiła się 7 listopada 2023 r. w biuletynie Rady Ministrów, jest aktualizacja uchwalonego niecałe trzy miesiące temu Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Jak czytamy, bez tych zmian nie da się dalej procedować przygotowywanej od dłuższego czasu kontynuacji Programu Utrzymaniowego. Jednocześnie, aktualizacja KPK zakłada dostosowanie limitów wydatków na rok 2024 oraz na lata 2025 i 2026 do projektu ustawy budżetowej na 2024.

Istotą zmiany jest przeniesienie kwoty 1,3 mld zł środków budżetu państwa z KPK na Program Utrzymaniowy oraz zastąpienie tej kwoty w KPK dokapitalizowaniem spółki (pod nazwą "dokapitalizowanie 2024”) papierami skarbowymi o tej samej wartości. Nie będą to jednak dodatkowe środki dla kolei – wprost przeciwnie, limit finansów publicznych na inwestycje zastanie pomniejszony o wartość środków UE uzyskanych w wyniku rozstrzygnięcia konkursu CEF2. Innymi słowy, środki inwestycyjne, pozyskane z Unii Europejskiej zostaną przekazane na zwiększenie wydatków na utrzymanie. 

Czemu takie działanie jest konieczne? Jak czytamy w uzasadnieniu, – Zmiana KPK ma charakter tymczasowy z uwagi na pilną potrzebę zapewnienia środków na Program Utrzymaniowy, które pozwolą na utrzymanie ruchu na sieci kolejowej i zapewnienie środków na wynagrodzenia w spółce PKP PLK, a tym samym ma zapobiec powstaniu kryzysu w całym sektorze kolejowym. Rząd pisze wręcz o "niemożności realizacji rozkładu jazdy". 

W tym samym czasie podjęto również starania o zwiększenie dotacji przewozowej dla PKP Intercity o łącznie siedem miliardów złotych
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5