Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?
fot. Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 3.0
PKP PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie rewitalizacji linii 177 i 294. Jej koszt nie przekracza założonego kosztorysu. Warto przypomnieć, że ważna dla południowej Opolszczyzny inwestycja będzie mogła być zrealizowana dzięki partycypacji finansowej prywatnej firmy.

W przetargu wzięło udział siedem firm. Jedynym kryterium oceny ofert była cena. Databout zażądało za swoje usługi 17 923 560 zł. Jest to kwota mieszcząca się w kosztorysie inwestorskim zarówno dla fazy pierwszej (prace projektowe – 18 843 898,56 zł), jak i dla całości wraz z prawem opcji (nadzór autorski podczas prac budowlanych; łącznie 20 728 288,41 zł).

Nieco droższa była oferta konsorcjum RDK Projekt – Infra Centrum Doradztwa (18 993 684,60 zł). Pozostali oferenci proponowali ceny powyżej 20 mln zł – trzej najdrożsi (Multiconsult Polska, BBF i konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis) powyżej 29 mln. Pozostali uczestnicy postępowania to konsorcjum Sweco Polska – BPKiUI Łódź oraz TDM Projekt.

Samorządom zabrakło środków. Pomógł przedsiębiorca

Reaktywacja linii 177 (Racibórz – Głubczyce) i 294 (Głubczyce – Racławice Śląskie) była jedynym wnioskiem do programu Kolej Plus, złożonym przez samorząd województwa opolskiego. Odbudowa czynnej do 2000 r. trasy ma ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w powiecie głubczyckim, który jako jedyny na Opolszczyźnie nie ma dziś dostępu do kolei pasażerskiej.

Przez pewien czas inwestycja była jednak zagrożona skreśleniem z listy podstawowej programu, ponieważ samorządy nie miały pieniędzy na 15-procentowy wkład własny. Jego wartość oszacowano w 2021 r. na ponad 80 mln zł. Ostatecznie jednak brakującą kwotę postanowiła dopłacić działająca w Pietrowicach firma Eko-Okna, która zamierza po rewitalizacji trasy zamawiać pociągi towarowe.

Przez Racławice do Opola i Wrocławia

Oba odcinki pozostaną trasami jednotorowymi i niezelektryfikowanymi. Na całej długości konieczna będzie odbudowa nawierzchni torowej, przebudowa systemu sterowania ruchem i przejazdów oraz odbudowy infrastruktury obsługi pasażerów na stacjach i przystankach. Przystanki w Lekartowie i Ściborzycach Małych zostaną przeniesione, pojawią się też perony w nowych lokalizacjach.

Po rewitalizacji podróż pociągiem z Głubczyc do Wrocławia przez Racławice Śląskie i Nysę ma trwać ok. 2 godzin i 10 minut. Nieco mniej czasu (godzinę i 50 minut) ma zajmować dojazd z Głubczyc do Opola przez Racławice i Kędzierzyn-Koźle. Pociągi pokonywałyby całą, 53-kilometrową trasę Racibórz – Racławice w około 55 minut, co oznacza prędkość handlową bliską 60 km/h. Z Racławic do Głubczyc można będzie dojechać w 16 minut. Martwią jednak deklaracje samorządu województwa co do przyszłej oferty przewozowej: po reaktywowanej linii mają kursować zaledwie cztery pary pociągów na dobę (choć ostatnio Urząd Marszałkowski nie wyklucza zwiększenia tej liczby).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Roman Czubiński 04 października 2023

Powrót kolei do Głubczyc z udziałem prywatnego biznesu

Biznes

Zobacz również:

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Roman Czubiński 04 października 2023

Powrót kolei do Głubczyc z udziałem prywatnego biznesu

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5