Partnerzy serwisu:
Biznes

Powrót kolei do Głubczyc z udziałem prywatnego biznesu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
22-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Powrót kolei do Głubczyc z udziałem prywatnego biznesu
Fot. Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 3.0
W lipcu udało się zawrzeć umowę na stworzenie dokumentacji projektowej dla opolskiego projektu z programu Kolej Plus. Dzięki temu pociągi mają wrócić do Głubczyc, pozbawionych połączeń kolejowych od wielu lat. Co ciekawe, dokumentacja projektowa będzie współfinansowana przez prywatną firmę, co jest ewenementem w skali całej Kolei Plus.

Bardzo długo wydawało się, że program Kolej Plus ominie województwo opolskie. W ramach rządowego przedsięwzięcia samorząd chciał zmodernizować ciąg Racibórz – Racławice – Głubczyce a więc linie kolejowe nr 177 i 294. Sęk w tym, że od samego początku starań o realizację tej inwestycji było jasne, że województwo wraz z lokalnymi samorządami dążącymi do realizacja zadania nie dysponują niezbędnymi środkami na pokrycie wkładu własnego (przypomnijmy, że każdy projekt przeznaczony do realizacji w ramach Kolei Plus musi zostać sfinansowany zarówno przez stronę rządową - pokrywającą 85% kosztów oraz samorządy - pokrywające pozostałe 15 procent).

Dokumentacja za prawie 1,5 mln złotych

Dlatego sporym zaskoczeniem była informacja o tym, że opolski projekt jednak trafi do realizacji. Tę decyzję tłumaczy Violetta Ruszczewska, a więc rzeczniczka prasowa opolskiego marszałka.

– Na realizację pierwszego etapu, tj. dokumentacji projektowej, partnerzy projektu; Powiat Prudnicki, Gmina Głubczyce, Pietrowice Wielkie oraz Racibórz zadeklarowali środki finansowe na pokrycie wkładu własnego w wysokości 1 361 107,63 zł. Firma EKO – Okna zadeklarowała 900 000 zł. Pozostałe środki potrzebne na realizację projektu (wkład własny) zostały zabezpieczone w Wieloletnim Planie Finansowym przez Samorząd Województwa Opolskiego. Niemniej samorządy będą nadal czyniły starania o pozyskanie środków zewnętrznych – mówi Ruszczewska.

Prywatny biznes chce pomóc w powrocie kolei

Ciekawostką jest fakt, że do stworzenia dokumentacji projektowej “dorzuciła się” firma Eko – Okna, która ma być zainteresowana transportem towarów na zmodernizowanej trasie (siedziba firmy mieści się Pietrowicach). Niestety mimo prośby o dokładniejszy komentarz firma nie odniosła się do naszych pytań przez wiele tygodni. Udział prywatnych firm w finansowaniu odtworzenia linii kolejowych jest w Polsce rzadkością, choć miał już miejsce, jak chociażby przykład Ikei, która wyremontowała tory do Wielbarka na swoje potrzeby.

Samorządy skazane na siebie

Pomoc w finansowaniu wkładu własnego obiecali samorządom politycy Zjednoczonej Prawicy z Januszem Kowalskim na czele. Te zapowiedzi i deklaracje jak na razie jednak nie zostały zrealizowane, co wyraźnie podkreślają przedstawiciele województwa oraz gmin i powiatów dążących do rewitalizacji trasy z Raciborza do Głubczyc.

– To nie rząd, jak było deklarowane, ale samorządy finansują prace związane z przywróceniem tej linii kolejowej. Gdyby nie samorządy, moglibyśmy zapomnieć o realizacji szumnych i medialnych zapowiedzi ze strony polityków prawicy – mówi Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego, cytowany w oficjalnym komunikacie regionu. Ogłaza przypomina tam również, że to właśnie rząd deklarował całkowite sfinansowanie wszystkich prac. – Samorządy wraz z województwem opolskim już zrobiły więcej. Urząd marszałkowski miał finansować same połączenia już po odbudowie linii. Dziś finansujemy dokumentację. Dokładamy 700 tysięcy złotych. Już wiadomo, że kolejny przetarg będzie wymagał 80 milionów złotych wkładu własnego. Umowa była inna. Mam nadzieję, że przez najbliższe lata sytuacja ta się zmieni. To jest zadanie rządu i PKP PLK – zakończył przedstawiciel władz województwa.

PKP PLK prowadzą aktualnie postępowanie na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej dla tej inwestycji.

Jest szansa na więcej niż cztery pary pociągów

Do tej pory region zapowiadał, że po rewitalizacji całego odcinka, na trasie zostaną uruchomione… cztery pary kursów w ciągu doby. Teraz jednak te deklaracje nieco się zmieniły.

– Zgodnie z wytycznymi programu Województwo Opolskie deklaruje po oddaniu inwestycji uruchomienie minimum 4 par pociągów na dobę. Nie wykluczamy również realizacji większej liczby par pociągów. Prace nad ostateczną ofertą będą prowadzone w późniejszym terminie i będą poprzedzone stosowną analizą uwzględniającą uwarunkowania ekonomiczne oraz popytu na usługi transportu publicznego – zapowiada rzeczniczka marszałka, Violetta Ruszczewska.

Dokładny opis inwestycji na podstawie wstępnego studium wykonalności przedstawialiśmy tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Roman Czubiński 15 lutego 2024

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Zobacz również:

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Roman Czubiński 15 lutego 2024

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5