Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czy będzie więcej pociągów do Berlina?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czy będzie więcej pociągów do Berlina?
fot. M. SzymajdaPociąg BWE w Berlinie (2016 rok)
Chociaż pasażerowie pociągów z Warszawy, Krakowa i Gdyni do Berlina nie są rozpieszczani ani punktualnością, ani warunkami jazdy, zainteresowanie podróżami do niemieckiej stolicy rośnie.

W czerwcu 2023 roku PKP Intercity, w porozumieniu z Deutsche Bahn, uruchomiły szósty pociąg między Warszawą a Berlinem, a od grudnia z Krakowa do Berlina kursuje drugi dzienny skład. Pociągi cieszą się wysoką frekwencją, chociaż EC Wawel notorycznie się spóźnia, a Niemcy zrobili na przełomie roku naprawdę wiele, by odstraszyć pasażerów od podróży pociągami. Jednocześnie szefostwo DB zwraca uwagę, że wskazanym byłoby, aby uruchomić jeszcze jedną parę pociągów między miastami.

– Fakt, że w ciągu dwóch lat będziemy mieli znacznie więcej wielosystemowych lokomotyw zdolnych jechać z prędkością 200 km/h, z pewnością wpłynie na nasz potencjał związany z możliwościami uruchamiania kolejnych pociągów międzynarodowych. Po zakończeniu modernizacji magistrali E20 (trwają jeszcze prace w rejonie Błonia – dop. red.) będziemy mieli większą przepustowość trasy Warszawa – Poznań – Berlin i będzie można myśleć o dogęszczeniu siatki połączeń na tym korytarzu – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.

Do dogęszczenia połączeń (DB docelowo chciałoby, aby pociągi do Warszawy jeździły w takcie co 2 godziny w ciągu dnia) brakuje na razie i wagonów i lokomotyw, a to polska strona odpowiada za te pociągi. Dopiero po zakończeniu ciągnącej się homologacji wagonów FPS (jest ich 81) jest szansa na dołączenie ich do składów berlińskich, ale na nowe, własne wielosystemowe lokomotywy zdolne przekraczać granicę PKP Intercity poczeka do 2026 roku (pierwsze będą kursować już w tym roku, ale na razie tylko w kraju). Pozostaje pytanie, czy wprowadzenie do ruchu nowych wagonów FPS na trasę Warszawa – Poznań – poprawi warunki podróżowania pasażerów w stosunku do wagonów, które już do Berlina kursują.

Obecnie pociągi z Warszawy Centralnej dojeżdżają do Berlina HBF w 5 godzin i 21 minut, z Gdańska Głównego do Berlina (jeden pociąg Gedania) w 5 godzin i 40 minut, a z Krakowa (dwa pociągi) w 6 i 55 minut (EC Wawel, jest niemal zawsze spóźniony) lub w 7 godzin i 5 minut (EC Odra). Czas przejazdu pociągów BWE z Warszawy, po zakończeniu prac na E20, będzie można skrócić jeszcze o kilkanaście minut.

Jeśli PKP Intercity zdecydowałyby się uruchamiać pociąg z zatrzymaniem tylko w Poznaniu i Frankfurcie nad Odrą, możliwy były przejazd w 5 godzin, lub nawet szybciej. Wówczas pociąg stanowiłoby pewną alternatywę wobec samolotu nie tylko w kwestii kosztu biletów, ale i czasu przejazdu (jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność dojazdu na lotnisko, odprawę, sam lot i ponowny powrót z lotniska docelowego do centrum okaże się, że pociąg jedzie niewiele dłużej, a na pokładzie możemy pracować lub zjeść posiłek w wagonie restauracyjnym).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Tabor i technika

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Michał Szymajda 12 stycznia 2024

Czy PKP Intercity kupi 300 nowych wagonów od Cegielskiego?

Tabor i technika

PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200

Tabor i technika

Kolejne pociągi Pendolino odwołane, ale „sytuacja się poprawia”

Tabor i technika

Nocne pociągi PKP Intercity bez graficznej rezerwacji miejsc

Pasażer

Nowe opcje w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Nowe opcje w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 08 stycznia 2024

Zobacz również:

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Tabor i technika

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Michał Szymajda 12 stycznia 2024

Czy PKP Intercity kupi 300 nowych wagonów od Cegielskiego?

Tabor i technika

PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200

Tabor i technika

Kolejne pociągi Pendolino odwołane, ale „sytuacja się poprawia”

Tabor i technika

Nocne pociągi PKP Intercity bez graficznej rezerwacji miejsc

Pasażer

Nowe opcje w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Nowe opcje w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 08 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5