Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czeski odpowiednik Luxtorpedy już jeździ i może wozić pasażerów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
13-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czeski odpowiednik Luxtorpedy już jeździ i może wozić pasażerów
Fot. www.tatra.cz/ Petr TylšarSłowacka Strzała na trasie
Zakończyła się naprawa jednego z najbardziej charakterystycznych pojazdów kolejowych naszych południowych sąsiadów. Po prawie trzech latach renowacji na tory wrócił wagon motorowy Słowacka Strzała. To pojazd wśród Czechów tak kultowy, jak polska Luxtorpeda.

Restauracja szybkiego wagonu motorowego z roku 1936 trwała prawie trzy lata. Teraz, po przeprowadzonych testach i rejestracji pojazdu w kolejowej bazie, pojazd jest nie tylko w pełni sprawny technicznie, ale też może przewozić na pokładzie pasażerów. Ma być stale utrzymywany w sprawności i gotowy do ruchu. Na razie pojazd może prowadzić jeden maszynista, ale docelowo przeszkolonych będzie ich czterech. Aby mieć dopuszczenie do kursowania, pojazd raz w miesiącu musi wyjeżdżać na ogólnodostępne linie.

13 maja rano pojazd M290.002 przebył samodzielnie trasę z Przerowa do miejscowości Koprzywnice, gdzie znajduje się Muzeum Tatry. Tatra – obecnie już tylko producent ciężarówek – jest jej właścicielem. Wagon będzie w Koprzywnicach głównym eksponatem. Według dziennikarzy portalu zdopravy.cz Słowacka Strzała jest bardzo cicha, a wygodne kanapy w połączeniu z bardzo dobrym zawieszeniem wpływają na komfortową jazdę.

Unikalny projekt naprawy Słowackiej Strzały rozpoczął się w sierpniu 2018 roku. Wykonawcy remontu zależało na zachowaniu oryginalnego silnika z unikalnym elektromechanicznym układem przeniesienia napędu autorstwa Józefa Sousedika. Pojazd mógł kursować z prędkością 130 km/h, przed 1938 rokiem kursował między Pragą a Bratysławą. Do dziś przetrwał jeden z dwóch pojazdów serii M290.


Koszt remontu, w tym budowy hali ekspozycyjnej, sięgnął 118 mln koron (20 milionów złotych), z czego prawie 80 mln koron pochodzi z dotacji Unii Europejskiej. 90 procent całego pojazdu jest odrestaurowanych. Na nowe wymieniono, z oczywistych względów np. koła, które musiały być specjalnie wyprodukowane.

W Polsce nie zachował się ani jeden sprawny wagon motorowy podobnego typu, choć na sieci PKP kursowały w latach 30. Luxtorpedy, a w latach 50-tych, udane włoskie wagony motororowe SD80. Jeden z takich pojazdów znajduje się w stanie agonalnym na terenie warszawskiej Stacji Muzeum. 
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5