Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czesi zastanawiają się, czy naprawią Pendolino po wypadku w Bohuminie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
07-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czesi zastanawiają się, czy naprawią Pendolino po wypadku w Bohuminie
Fot. HZS Moravskoslezského kraje
Czesi mają obecnie w ruchu jedynie pięć z siedmiu posiadanych przez siebie składów zespolonych Pendolino. Jeden z nich uległ poważnemu uszkodzeniu w wypadku i Koleje Czeskie zastanawiają się, czy w ogóle go naprawiać, tym bardziej, że pojazdom w Czechach stuknął w tym roku 17 rok służby.

Do wypadku pociągu SC516 doszło przy granicy z Polską, na stacji w Bohuminie, 27 czerwca. Maszynista Pendolino przejechał sygnał „stój”, wjechał w rozjazdy nieustawione pod bieg jego pociągu, czym doprowadził do wykolejenia się części składu. W efekcie wykolejenia doszło zaś do zderzenia z lokomotywą CD Cargo. Prowadzący Pendolino zginął na miejscu.

Jak informuje portal zdopravy.cz, w listopadzie technicy producenta, po zakończonych oględzinach rozbitego czoła pojazdu, zdecydowali, że da się go naprawić. Česke drahy otrzymały już ofertę od Alstomu i teraz przewoźnik zastanawia się, czy naprawiać pojazd. Jak ustalili czescy dziennikarze, całkowicie musi zostać odbudowana kabina, co będzie kosztować około 200 milionów koron. Odpowiada to niebotycznej kwocie 38 milionów złotych. Przy tym wszystkim trzeba przypomnieć, że pojazd ma już 17 lat. Przy czym należy się spodziewać około rocznego wyłączenia z ruchu pojazdu na czas transportu do Włoch i naprawy w Savigliano.

Warto przypomnieć, że Czesi po wypadku w Studence, w roku 2015 naprawili już jedno swoje Pendolino. Wtedy uszkodzenia były poważniejsze, koszt naprawy był podobny, ale sens przywrócenia do ruchu pojazdu – większy.

PKP Intercity także naprawiało swój pojazd po wypadku w Ozimku. Kosztowało to około 36 mln złotych, z czego 4 mln złotych pokryło ubezpieczenie sprawcy wypadku. Warto podkreślić, że Czesi znacznie szybciej doprowadzają uszkodzone pojazdy do ruchu.

Czeskie Pendolino różni się od polskiego, jeżdżącego w PKP Intercity. Czesi kupili pojazdy z wychylnym pudłem, co pozwala na oszczędność czasu przy przejeździe po krętych fragmentach linii Praga – Ostrawa. Czeski pojazd rozpędza się jednak tylko do 160 km/h, a polskie do 200. W porównaniu do ED250 czeskie pojazdy są krótsze, ale znacznie wygodniejsze. Zastosowano w nich bowiem układ siedzeń 2+1 nawet w klasie 2, a ponadto bilety (z uwagi na konkurencję RegioJet i Leo Express) sprzedawane są w niższych cenach.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5