Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czesi nowelizują kolejową ustawę. Może uderzyć w linie z małym ruchem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czesi nowelizują kolejową ustawę. Może uderzyć w linie z małym ruchem
Fot. ms, rynek-kolejowy
Czesi przymierzają się do zmiany przepisów dotyczących utrzymania linii kolejowych. Planowane zmiany mogłyby wpłynąć na status niektórych linii lokalnych.

Poprawki, które chcą wprowadzić posłowie do Ustawy Kolejowej (odbyło się już drugiej czytanie) dotyczą warunków utrzymania linii kolejowych. Miałoby dojść w niej do dość istotnych zmian.

Jak podaje portal zdopravy.cz, czeski państwowy odpowiednik PKP PLK, czyli Správa železnic (chyba, że linia należałaby do innego podmiotu) byłby zobowiązany do utrzymywania linii kolejowej w niepogarszającym się stanie i przejezdności pod warunkiem, że w ciągu dwóch następujących po sobie lat po linii przejedzie 1500 pociągów pasażerskich lub przynajmniej 12 pociągów towarowych w ciągu jednego roku. Taką propozycję popiera Ministerstwo Transportu, a nowelizację zaproponował jeden z posłów partii ANO 2011, do której należy obecny premier Czech Andrej Babiš.

– Liczby pociągów zostały ustalone na podstawie kilku rund rozmów Ministerstwa Transportu z przewoźnikami. Dyskusja na temat transportu pasażerskiego i towarowego toczyła się osobno – powiedział rzecznik prasowy czeskiego Ministerstwa Transportu, František Jemelka, cytowany przez portal.

Czescy dziennikarze wyliczyli, że aby linia mogła być utrzymywana, należałoby uruchamiać na niej przynajmniej cztery pary pociągów pasażerskich dziennie, od poniedziałku do niedzieli. Zauważają przy tym, że w kraju są obecnie linie, choć bardzo nieliczne, gdzie ruch został ograniczony, np. do kursów sezonowych, realizowanych w weekendy 3 razy dziennie. Istnieje też obawa, że w związku z epidemią koronawirusa dojdzie do cięcia połączeń, które mogą przesądzić los części trzeciorzędnych linii.

– Zamknięcie linii jest niezwykle delikatnym politycznie tematem, zwłaszcza na szczeblu gminnym. Wielu samorządowców nie chce publicznie mówić o tym, że linia kolejowa zostanie zamknięta, nawet jeśli właściwie nie ma na niej pasażerów – ocenia Jan Sůra, dziennikarz zdopravy.cz.

Na marginesie tych propozycji warto dodać, że gdyby czeskie projekty nowych czeskich przepisów zaimplementować w Polsce, zagrożone byłoby utrzymanie np. właśnie modernizowanej za setki milionów złotych linii Mielec – Dębica, czy, również modernizowanej, linii kolejowej z Jasła do Sanoka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5