Austriackie koleje federalne ÖBB rozpoczęły sprzedaż biletów na pociągi w relacji z Pragi do Villach w Austrii, które będą obsługiwane przez zestawy push-pull ComfortJet i Railjet. Dzięki oddaniu do użytku linii kolejowej Koralmbahn pociągi pojadą nawet 230 km/h, zapewniając dogodne połączenie stolicy Czech z austriacko-włosko-słoweńskim pograniczem.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku czerwca,
wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy po aż 11 latach przerwy powrócą bezpośrednie pociągi z Pragi do Villach w Austrii. Villach, do którego wydłużone zostaną 3 pary pociągów, kończących obecnie bieg w Grazu, to miasto w kraju związkowym Karyntia, liczące blisko 66 tys. mieszkańców. W jego pobliżu znajduje się trójstyk granic Austrii, Słowenii i Włoch. Bezpośrednie połączenie z Pragi do Villach umożliwi podróż z jedną przesiadką do wielu miast w Słowenii i północnej części Włoch, a także w Chorwacji.
Z Villach, do którego w przeszłości dojeżdżały również bezpośrednie pociągi z Warszawy, można dojechać np. do Ljubljany i Zagrzebia, czy do Udine i Wenecji. W pobliżu miasta po stronie słoweńskiej znajduje się ponadto Park Narodowy Triglav. Villach jest zatem doskonałą bazą wypadową dla wielu destynacji. Inaczej niż miało to miejsce w przeszłości, tym razem zapewniony zostanie bardzo atrakcyjny czas przejazdu. Będzie to możliwe dzięki
nadchodzącemu oddaniu do użytku linii kolejowej Koralmbahn w Austrii, której budowa trwała aż 18 lat. Cała trasa, która połączyła Graz i Klagenfurt, liczy aż 127 kilometrów długości, przy czym aż 33 kilometry wiodą przez tunel Koralm.
Efektem zakończenia realizacji projektu Koralmbahn będzie skrócenie czasu przejazdu z Grazu do Klagenfurtu do zaledwie 45 minut. Przypomnijmy, że obecnie pokonanie tego odcinka pociągiem zajmuje 2 godziny i 53 minuty, czyli mniej więcej godzinę dłużej niż samochodem, a nawet autobusem. Prędkość szlakowa na nowo wybudowanej linii kolejowej wyniesie 250 km/h. Pociągi z Pragi, rozpędzając się do prędkości 230 km/h, wykorzystają zatem jej potencjał niemal w pełni. Będą to zestawy
push-pull ComfortJet i Railjet, prowadzone przez lokomotywy elektryczne odpowiednio Vectron 230 i Taurus. Co ciekawe, austriacki federalny przewoźnik kolejowy ÖBB rozpoczął sprzedaż biletów na pociągi z Pragi do Villach już dziś.
Ceny są na razie bardzo atrakcyjne – zaczynają się od 33,30 euro w przypadku pełnej relacji, której przejechanie zajmie 7 godzin i 50-53 minuty. Trzeba jednocześnie zastrzec, że 2 spośród 3 par pociągów rozpoczną bieg na dworcu głównym w Pradze, natomiast w przypadku kolejnej, gdzie początek relacji przewidziano w mieście Elsterwerda w Niemczech (pomiędzy Berlinem a Dreznem), miejscem postoju handlowego w stolicy Republiki Czeskiej będzie stacja kolejowa Praga-Holešovice. Warto dodać, że České dráhy, czeskie koleje państwowe, nie sprzedają jeszcze biletów na pociągi do Villach. Dodajmy jeszcze, że pierwszym przewoźnikiem, który w pełni wykorzysta potencjał Koralmbahn, będzie
prywatny WESTbahn, który zamówił w tym celu SMILE, pojazdy KDP produkcji Stadlera.
W tym kontekście trzeba zwrócić uwagę na wyjątkowo krótki czas dostawy – pojazdy w ramach zamówienia mają zostać dostarczone i wprowadzone do eksploatacji w ciągu zaledwie roku od zawarcia umowy. Do tej pory pojazdy z serii SMILE eksploatowały jedynie szwajcarskie koleje państwowe SBB CFF FFS, które określają je mianem Giruno. SMILE dla WESTbahn będą zresztą bliźniaczo podobne. Mają składać się z 11 członów, przy czym w przypadku wszystkich połączeń między członami zastosowano wózki Jacobsa, zaś długość całego zestawu wyniesie 202 metry. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna to natomiast 250 km/h.