NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Czechy: Nowy plan transportowy w kraju zlinskim. Więcej pociągów i nowy tabor

| Roman Czubiński 01.02.2019 34

Czechy: Nowy plan transportowy w kraju zlinskim. Więcej pociągów i nowy tabor
wiz. Leo Express
Samorząd kraju zlinskiego zatwierdził w głosowaniu nowy plan transportowy. Arriva wraz z Leo Express będą przez najbliższą dekadę obsługiwać prawie 40% regionalnych przewozów kolejowych – poinformował rzecznik Leo Express w Czechach Emil Sedlařík. Na czterech liniach niezelektryfikowanych będzie uruchamianych zdecydowanie więcej pociągów, co ma przynieść wzrost popularności kolei i odciążyć sieć drogową.
Jakość transportu publicznego, w tym – kolejowego, w regionie zlinskim po roku 1989 systematycznie się pogarszała. Tylko na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat liczba pociągokilometrów spadła z ok. 5 mln do 3,9 mln rocznie. Wraz z pogarszaniem oferty w naturalny sposób spadało zainteresowanie ze strony pasażerów. Nowy plan transportowy ma odwrócić ten proces, przywracając wielkość oferty na poziomie 4,9 mln pockm. Za jeden pociągokilometr samorząd będzie płacił 165,95 korony.

Największy wzrost będzie miał miejsce w tzw. pakiecie B, obejmującym 1,869 mln pockm rocznie na czterech trasach niezelektryfikowanych. Właśnie tego pakietu obsługę przejmie od grudnia bieżącego roku Arriva. Obejmuje on trasy z Rožnova pod Radhoštěm przez Vsetín do Bylnice, ze Vsetína do Wielkich Karłowic, Staré Město u Uherskeho Hradiště – Uherský Brod – Bylnice oraz Luhačovice – Uherský Brod z wariantem do stacji Újezdec. Samorząd regionu wybrał operatora w ramach konsultacji handlowych – popularnej w Czechach procedury polegającej na bezpośrednich negocjacjach z chętnymi podmiotami.

– To możliwość odzyskania przez Zlin rangi centrum gospodarczego i kulturalnego, jakim był w przeszłości – komentuje Sedlařík. Jak przypomina, mieszkańcy regionu mieli już sposobność korzystać z usług przewoźnika: pociągi prywatnej spółki do stacji Staré Město u Uherského Hradiště zatrzymują się w Hulinie i Otrokovicach.

Do wyboru transportu kolejowego zamiast własnego samochodu ma zachęcać także wyższy, niż dotychczas, standard taboru (Arriva złożyła ofertę samodzielnie, ale w oparciu o wynajęty od LE tabor). 7 dwuczłonowych i 3 pojedyncze wagony motorowe Alstom Lint (obecnie w trakcie bohemizacji po sprowadzeniu z Niemiec) są pojazdami niskopodłogowymi. Podróżujący nimi będą mogli korzystać z bezprzewodowego Internetu oraz gniazdek do ładowania urządzeń elektronicznych.

Zapytaliśmy także o możliwość wydłużenia pociągów, które pod koniec roku firma zacznie uruchamiać w kraju pardubickim, do Kłodzka lub Wrocławia. Taką ewentualność sygnalizowały czeskie media branżowe (po polskiej stronie granicy pociąg byłby w takim wypadku uruchamiany na zasadach komercyjnych). Rozmowy na ten temat prowadzono już latem ubiegłego roku. Przedstawiciel Leo Express pominął jednak tę kwestię milczeniem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (482)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Wiecej z regionu:

Czechy (482)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5