NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Helsinki: Wygrana VR w przetargu na przewozy. Duże oszczędności

| Roman Czubiński 11.05.2020 1

Helsinki: Wygrana VR w przetargu na przewozy. Duże oszczędności
fot. VR
Państwowe koleje fińskie VR wygrały organizowany przez regionalny zarząd transportu publicznego HSL przetarg na obsługę sieci pociągów podmiejskich przez 10 lat. Zastosowanie takiego trybu wyboru operatora zamiast powierzenia bezpośredniego pozwoliło na uzyskanie wielomilionowych oszczędności – informuje International Railway Journal. Środki te mają zostać przeznaczone – między innymi – na sfinansowanie obniżki cen biletów.
Zakres zamówienia, które zostanie udzielone VR, obejmuje trzy trasy: linię główną Helsinki – Kerava, pierścień helsińskiej kolei obwodowej oraz linię Helsinki – Siuntio. Oprócz samych przewozów spółka VR będzie odpowiedzialna także za utrzymanie taboru do ich obsługi. Tego ostatniego użyczy organizator transportu – HSL. Flota obejmuje 81 elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Flirt, wynajmowanych od Metropolitan Railway Equipment – holdingu będącego własnością Helsinek oraz miast Espoo, Vantaa i Kauniainen.

Kontrakt zacznie obowiązywać 27 czerwca przyszłego roku. Okres jego obowiązywania ustalono na 10 lat, jednak przewidziano możliwość przedłużenia o kolejne 3. Roczna praca przewozowa ma wynosić ok. 7 mln pociągokilometrów. Potoki pasażerskie, według szacunków, mają natomiast sięgnąć 70 milionów osób rocznie.

Grupa VR jest dominującym w Finlandii operatorem kolejowym o statusie przewoźnika narodowego. Choć wspomniane linie są przez nią obsługiwane także obecnie, pierwszy w historii wybór ich operatora w drodze przetargu pozwolił na znaczącą poprawę wydajności ekonomicznej. Według danych przedstawionych przez HSL udało się w ten sposób uzyskać obniżenie kosztów niektórych zadań w stosunku do roku 2015 nawet o 40%, a średnio – o 24%. Łączna kwota tych oszczędności to 275 mln euro w ciągu 10 lat. Organizator transportu zapowiada związane z tym obniżki cen biletów. Zaoszczędzone pieniądze poprawią także sytuację finansową HSL, pogorszoną przez skutki pandemii COVID-19.

Konkurentem państwowego przewoźnika była spółka Go Ahead. Jej oferta została jednak odrzucona jako niespełniająca warunków przetargu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5