NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czechy: Leo Express pewien kontraktu w kraju pardubickim. Czy pojedzie do Wrocławia?

| Roman Czubiński 07.01.2019 3,6k

Czechy: Leo Express pewien kontraktu w kraju pardubickim. Czy pojedzie do Wrocławia?
Wagon Alstom Lint w barwach LE na razie można oglądać tylko na wizualizacjachwiz. Leo Express
Choć formalnie umowy jeszcze nie podpisano, Leo Express jest pewny uzyskania kontraktu na dwie linie lokalne na północy kraju pardubickiego – wynika z informacji portalu zdopravy.cz. Sprowadzono już z Niemiec używany tabor do ich obsługi. Przewoźnik nie wyklucza też uruchomienia weekendowych pociągów pospiesznych Pardubice – Wrocław.
Przedstawiciele Leo Express są pewni podpisania pierwszej umowy na przewozy dotowane przez samorząd w ramach świadczenia usług publicznych. Na początku grudnia ubiegłego roku władze kraju pardubickiego podjęły decyzję o prowadzeniu wyłącznie z tym przewoźnikiem dalszych negocjacji w sprawie przewozów na linii 024 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Dolní Lipka – Štíty i 025 Dolní Lipka – Hanušovice (położone już w kraju ołomunieckim).

Tabor już w Czechach. Będzie modernizacja i podnajmowanie

Wyłom w dotychczasowym monolicie będzie jednak niewielki. Większość połączeń regionalnych będą nadal obsługiwać Koleje Czeskie, z którymi ma zostać podpisana umowa na kolejnych 10 lat. Nie jest jeszcze znana cena, jaką samorząd zapłaci obydwu kontrahentom. Całość pracy przewozowej w kraju pardubickim w ruchu regionalnym wynosi dziś około 4,8 mln pociągokilometrów rocznie.

Prywatny operator będzie obsługiwał obie trasy łącznie sześcioma wagonami motorowymi Alstom Lint, z czego jeden będzie stanowił rezerwę. Pojazdy zostały już sprowadzone z Niemiec (gdzie były eksploatowane przez Transdev w Saksonii – Anhalt) do Czech. Granicę przekroczyło aż 15 pojazdów (4 jedno- i 11 dwuczłonowych). Dziewięć pozostałych Leo Express zamierza wynająć Arrivie do obsługi połączeń w kraju zlińskim (więcej o tej sprawie pisaliśmy tutaj).

Niecały rok, jaki pozostał do przejęcia przez Leo Express przewozów na liniach 024 i 025, zostanie wykorzystany na modernizację Lintów i ich dostosowanie do ruchu po czeskich torach. Wagony będą klimatyzowane, a pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek do ładowania urządzeń elektronicznych (w tym z gniazd USB) oraz z bezprzewodowego Internetu. W podobne udogodnienia zamierzają wyposażyć swój tabor jeżdżący w regionie także Koleje Czeskie.

Z Wrocławia do Pardubic Flirtem Leo Express?

Z polskiego punktu widzenia najciekawszym elementem jest możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń pospiesznych Leo Express z Pardubic do Wrocławia. Zarówno wyeliminowanie przesiadki na stacji granicznej, jak i standard przewidzianego taboru (połączenia te mają być obsługiwane jednostkami Flirt produkcji Stadlera, znanymi polskim pasażerom już z letnich pociągów Kraków – Praga) pozwolą podnieść komfort podróżowania między stolicami sąsiadujących ze sobą regionów po czeskiej i polskiej stronie.

Bezpośrednie połączenie z Ústí mają otrzymać w weekendy także przygraniczne Králíky. Oferta Leo Express obejmuje ponadto uruchomienie skomunikowanych z pociągami połączeń autobusowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5