NUMER 08-09/2019
NUMER 08-09/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Rozwój KDP na świecie
szukaj
Śledź nas:

Południowa część Magistrali Węglowej będzie gotowa najwcześniej w 2024 roku

| Jakub Madrjas 10.09.2019 54

Południowa część Magistrali Węglowej będzie gotowa najwcześniej w 2024 roku
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Prace na południowym odcinku Magistrali Węglowej zakończą się nie w 2022, a najwcześniej w 2024 roku. Po nieudanych przetargach PLK zmieniła, sposób realizacji inwestycji - linia będzie modernizowana fragmentami.
Modernizacja Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według szacunków sprzed kilku lat miała kosztować miliard złotych. Po otwarciu ofert w przetargach okazało się, że to nierealne. Budżet poszybował w górę, w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zapisano na projekt 4,2 mld złotych, ale to wciąż za mało. Zmieniony musiał zostać też termin realizacji inwestycji - z 2022 na 2023 rok. Teraz okazuje się, że będzie to najwcześniej 2024 rok.

Różne tempa realizacji

Obecnie z czterech odcinków (LOT-ów), na które podzielono trasę, w czerwcu wykonawców wybrano dla odcinków C oraz D. Wciąż nie podpisano z nimi umowy. Będą oni mieć odpowiednio 44 i 41 miesięcy na realizację. W zakresie odcinka A oferty powinniśmy poznać w przyszłym tygodniu - w lipcu ogłoszono nowy przetarg na jego projektowanie oraz realizację

Co z odcinkiem LOT B? Jak wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, zmieniona została koncepcja jego realizacji. Inwestor najpierw ogłosi przetarg na projekt, a dopiero po jego opracowaniu przetarg na realizację. - Zmiana formuły realizacji zapewni różny czas realizacji pomiędzy LOTami ACD a lotem B. Tym samym minimalizowane będą zmiany w prowadzeniu ruchu na linii kolejowej nr 131 - stwierdza przedstawicielka spółki. Warto zwrócić uwagę, że taki plan zakłada szybkie rozstrzygnięcie przetargu na LOT A i jego jednoczesną realizację z odcinkami C i D. 

Czy jednak zmiana sposobu realizacji inwestycji, nawet jeśli ułatwi prowadzenie ruchu. nie wydłuży łącznego czasu utrudnień na linii? - Przesunięcie modernizacji jednego z LOTów spowoduje, że prace budowlane a tym samym zamknięcia torowe, które są konieczne w przypadku takich prac, będą realizowane niejednocześnie. Rozdzielenie terminów prac sprawi, że dla LOTu B będziemy mieli do dyspozycji wszystkie obecne tory szlakowe i stacyjne, a na odcinkach stycznych będzie prowadzona modernizacja przy jednoczesnym jednotorowym prowadzeniu ruchu. Dzięki takiemu podejściu będzie można krzyżować pociągi na odcinku dwutorowym co spowoduje, że więcej składów skorzysta z tej linii - odpowiada Katarzyna Głowacka. - Zadaniem PLK jest prowadzenie ruchu pociągów i ten cel jest brany pod uwagę przy planowaniu modernizacji linii - dodaje.

Nie będzie zmian na przystanku Chorzów Miasto

Przypomnijmy, że miejscy aktywiści z Chorzowa chcą przeniesienia stacji Chorzów Miasto bliżej przystanków przy Rynku, co trzykrotnie skróciłoby czas dojścia do przesiadki. Spytaliśmy PKP PLK, czy możliwe jest wprowadzenie tej zmiany, skoro przetarg na odcinku LOT-A został ogłoszony od nowa. Zmiana nie jest jednak przewidywana.

- Na etapie studium wykonalności przyjęto inny wariant. Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i braku terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi - stwierdza Katarzyna Głowacka. Prace przy realizacji LOT-u A mają się skończyć w III kwartale 2023 roku.

Kolejny nowy termin - 2024 rok

Jak przyznaje przedstawicielka inwestora, według aktualnego harmonogramu planowane zakończenie prac projektowych dla LOT-u B przewidziane jest na koniec 2022 roku, wobec czego realizacja robót budowlanych byłaby możliwa w latach 2023-2024. 

Nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie, co ze środkami unijnymi przeznaczonymi na modernizację. Przypomnijmy, że w grudniu 2018 roku PKP PLK podpisała z CUPT umowę na modernizację całego odcinka Chorzów - Zduńska Wola (LOT-y A,B,C,D). O ile termin realizacji do końca 2022 roku prawdopodobnie jest możliwy do zmiany, trudno raczej oczekiwać że będzie możliwe finansowanie prac w 2024 roku, czyli po zakończeniu przedłużonego do 2023 roku okresu funkcjonowania perspektywy  unijnej na lata 2014-2020. Warto też pamiętać, że nawet zaktualizowana w Krajowym Programie Kolejowym kwota projektu w wysokości 4,2 mld złotych jest aż o miliard złotych niższa niż wartość projektu w umowie z CUPT (5,18 mld złotych). Wartość przyznanego dofinansowania UE to 3,041 mld złotych. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2019
NUMER 08-09/2019
W numerze analizujemy sukces budowy Kolei Dużych Prędkości w Chinach, sprawdzamy jak się mają szybkie koleje w Europie. W dziale Infrastruktura opisujemy plany inwestycyjne PKP PLK i PKP SA dla Warszawy, sprawdzamy jak wygląda wymiana handlowa koleją na przejściach granicznych. Rozmawiamy na temat ważnych krajowych inwestycji kolejowych, pytamy NCBR i projekty rozwojowe dla polskiej kolei. Zastanawiamy się czy warto zapewnić całoroczny dojazd koleją do polskich kurortów w górach i nad morzem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5