Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mocny list posłanki Czernow w sprawie linii kolejowej do Lwówka Śląskiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mocny list posłanki Czernow w sprawie linii kolejowej do Lwówka Śląskiego
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plStacja w Lwówku Śląskim
To, że emocje, w związku z linią kolejową 283, zaczynają sięgać zenitu, widać wyraźnie w interpelacji poselskiej posłanki Zofii Czernow dotyczącej linii do Lwówka. – Jak można dalej tolerować brak działań PLK, gdy w wielu miejscach w Polsce sprawy komunikacji kolejowej są priorytetem? – pyta w liście do Ministerstwa Infrastruktury.

Posłanka Zofia Czernow, była prezydent Jeleniej Góry, zgodnie z obietnicą złożoną podczas przejazdu specjalnego SKPL, ostro zareagowała w sprawie zawieszenia przewozów regularnych na linii 283, które miało miejsce w grudniu 2016 roku.

– Zamknięcie linii (…) w sposób zasadniczy pogorszyło sytuację komunikacyjną mieszkańców z okolicznych miejscowości dojeżdżających do jeleniogórskich szkół i zakładów pracy. Linia ta, biegnąca wśród parków krajobrazowych, należy do najciekawszych i najbardziej urokliwych tras kolejowych, co ma także duże znaczenie turystyczne – pisze w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury posłanka. Uskarża się dodatkowo na brak reakcji PKP PLK, która nie naprawia ani nie modernizuje linii, wstrzymując jednocześnie plan jej przekazania w ręce samorządu województwa dolnośląskiego. Później przechodzi do sedna sprawy.

"Nic się nie dzieje"


– Jak można dalej tolerować brak działań PLK, gdy w wielu miejscach w Polsce sprawy komunikacji kolejowej są priorytetem? Tym bardziej jest to oburzające, kiedy na poprawę infrastruktury kolejowej są znaczne pieniądze w budżecie państwa. Wielokrotnie składałam interpelacje w tej sprawie i uczestniczyłam w wielu spotkaniach na ten temat. Niestety to są jedynie działania pozorowane i nic się nie dzieje. Ta sprawa obecnie wymaga interwencji rządu! Panie Ministrze, co musi się jeszcze zdarzyć, aby podległe Panu Ministrowi PLK podjęło się rozwiązania tego narastającego problemu? – pyta posłanka.

Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI, w spokojniejszym tonie odpowiada posłance. Wyjaśnia, że stan linii jest tak zły, że kwalifikuję ją do naprawy głównej. Pada dość wysoka i zaskakująca kwota „około 80 mln zł”, których potrzeba, by zdaniem PKP PLK, na linii można było poruszać się z prędkościami od 40 do 60 km/h.

– Przy czym koszt ten nie obejmuje prac przy obiektach inżynieryjnych położonych na przedmiotowej linii kolejowej, informuje Andrzej Bittel i podaje listę obiektów gdzie, zdaniem PKP PLK, prace są wskazane. To 9 mostów, 8 wiaduktów, 77 przepustów, 36 ścian oporowych i 3 tunele o długości od 154 do 320 metrów.

Co interesujące – szacunki dotyczące kosztów wznowienia przewozów na linii, poza PKP PLK są znacznie niższe. – PKP PLK chciałoby na remont linii przeznaczyć aż 120 mln zł, urzędnicy marszałka mówią, że aby ruszyć tu z dobrą ofertą, wystarczy 30 mln. Kibicuję panu marszałkowi, uważam, że za 30 mln zł można tu wiele zrobić i z sukcesem reaktywować połączenia pasażerskie – powiedział Tomasz Strapagiel, prezes spółki. Podobnego zdania jest także prezes Kolei Dolnośląskich – Piotr Rachwalski.

– Nie ma potrzeby kapitalnego remontu większości obiektów inżynieryjnych, ani podnoszenia prędkości do niebotycznych rozmiarów. Wystarczy wykorzystać do remontów szyny z modernizowanych linii, wciąż o dobrych parametrach, a już koszt naprawy linii znacznie spadnie – powiedział Rachwalski. Między innymi ze względu na różnice w podawanych kosztach województwo wolałoby przejąć linię z rąk PKP PLK. 

Ministerstwo odbija piłeczkę

– Należy wskazać, że inwestycje na (…) linii kolejowej nie zostały zarekomendowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego do wsparcia ze środków unijnych dostępnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020. Linia nie została także uwzględniona w liście intencyjnym zawartym w dniu 26.06.2015 r. pomiędzy województwem dolnośląskim i PKP PLK S.A. w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych na terenie województwa. Również w dokumentach strategicznych na poziomie krajowym, tj. Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu oraz Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. nie została przewidziana żadna inwestycja na przedmiotowej linii – wskazuje sytuację linii Andrzej Bittel.

– Z uwagi na powyższe odcinek Jelenia Góra – Lwówek Śląski został wstępnie zarekomendowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego do rewitalizacji z wykorzystaniem środków europejskich w perspektywie finansowej na lata 2021–2027 – kontynuuje podsekretarz stanu. W tym miejscu warto jednak wyjaśnić, że województwo deklaruje przeprowadzenie najpilniejszych prac i uruchomienie przewozów znacznie wcześniej, pod warunkiem przekazania linii, bądź przeprowadzenia przez PLK prac podwyższających skandalicznie niską prędkość dopuszczalną na linii.

PLK wymieni… prawie kilometr podkładów

Okazuje się, że w 2018 roku PKP PLK przeprowadzi jednak prace na linii 283. Wymienione zostaną podkłady na łącznej długości na 800 metrach linii na różnych odcinkach między 37 a 41 kilometrem linii. To… za Lwówkiem Śląskim w kierunku Nowogrodźca, gdzie i tak od lat nie działały pociągi pasażerskie. Oznacza to, że pomiędzy Jelenią Górą a Lwówkiem PKP PLK nie przeprowadzi żadnej naprawy, która dawałaby cień szansy na powrót pociągów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Co dalej z linią lwówecką?

Infrastruktura

Co dalej z linią lwówecką?

Michał Szymajda 23 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Co dalej z linią lwówecką?

Infrastruktura

Co dalej z linią lwówecką?

Michał Szymajda 23 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5