Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Białystok: Którędy pobiegnie kolejowa obwodnica?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
04-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Białystok: Którędy pobiegnie kolejowa obwodnica?
graf. PKP PLK
Trwają konsultacje społeczne przebiegu północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. W grę wchodzi 5 wariantów, różniących się punktami odgałęzienia, długością linii oraz jej oddaleniem od centrum miasta. Ostateczny wariant ma zostać wybrany do końca marca przyszłego roku.

Przebudowując węzeł kolejowy w Białymstoku, PKP PLK zamierza wyeliminować konieczność zmiany czoła pociągu podczas przejazdu od strony Warszawy do Ełku. Temu właśnie celowi ma służyć budowa północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku – łącznicy między liniami 6 i 38. Według założeń będzie ona odgałęziała się od linii 6 na wschód od stacji w Białymstoku, co pozwoli na jego obsługę przez jadące nią pociągi. W planach jest wykorzystanie jej także dla potrzeb kolei aglomeracyjnej.

Obrzeżami miasta, czy przez puszczę?

Wstępnie wytypowano 8 korytarzy przebiegu nowej linii. Po etapie spotkań z mieszkańcami dodano do nich kolejne 2, a po cofnięciu procesu analiz przedprojektowych – dalsze 3. Obecnie analizie podlega 5 wariantów. Korytarz 6 (Wasilków – Dobrzyniewo Duże) przebiega przez Podleńce, Nowe Aleksandrowo i Dobrzyniewo Kościelne, na pewnym odcinku – wraz z planowaną drogą S19. Korytarz 8 różni się od niego tylko w początkowej części wschodniej – zatacza większy łuk, przebiegając przez Wólkę Poduchowną. Wariant 11 przebiega dalej na północ, omijając Knyszyn od południa (zaplanowano przystanek Knyszyn Zamek) i łącząc stacje Czarny Blok, Knyszyn i Mońki.

W wariancie 12 (Wasilków – Knyszyn) tory mają przecinać w linii prostej tereny Puszczy Knyszyńskiej, a dalej przebiegać w okolicach Koziniec i Zalesia. Wreszcie najkrótszy wariant 13 wytyczono najbliżej centrum stolicy regionu: nowa linia odgałęzia się za stacją Białystok, by w krytym przekopie wzdłuż drogi krajowej nr 8 włączyć się w linię do Ełku za przystankiem Białystok Bacieczki. Wszystkie warianty mają mieć łącznice, umożliwiające wyjazd w obu kierunkach zarówno na linię 6, jak i 38.

Etap analiz marketingowych i ruchowych wariantów inwestycyjnych ma dobiec końca do października. Wybrane w jego trakcie trzy korytarze będą następnie bazą do opracowania szczegółowych rozwiązań technicznych i analiz środowiskowych. W pierwszym kwartale 2022 r. ma nastąpić wybór najkorzystniejszego wariantu. Prace przedprojektowe powinny zakończyć się o rok później.

Samorządy: Poczekajmy na dalszy etap

19 sierpnia zarządca infrastruktury zorganizował dla mieszkańców Białegostoku wideokonferencję poświęconą inwestycji. Do 12 września trwa zbieranie ankiet od jego uczestników. – Opinie zostaną przeanalizowane i będą brane pod uwagę podczas opracowywania wariantów Północnej Obwodnicy Białegostoku – zapewnia PKP PLK.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Białymstoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Oba samorządy niechętnie komentują jednak jego przebieg. – Dla wybranych wariantów zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne oraz zostaną przeprowadzone analizy środowiskowe. Dopiero na tym etapie prac będzie można poznać szczegóły planowanej linii kolejowej – mówi Agnieszka Błachowska z Departamentu Komunikacji Społecznej UM w Białymstoku. – Aktualnie sprawy budowy północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku są omawiane z Podlaskim Biurem Planowania Przestrzennego – informuje lakonicznie rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego Izabela Smaczna-Jórczykowska.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij