Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
13-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

České dráhy, narodowy czeski przewoźnik kolejowy, poinformował, że do Czech dotarła pierwsza lokomotywa elektryczna w nowym wariancie, który wyróżnia wyższa maksymalna prędkość eksploatacyjna, wynosząca 230 km/h. Do końca roku spodziewane są dostawy pierwszych 20 sztuk spośród 50 zamówionych elektrowozów.

W ostatnich latach w Czechach można śmiało mówić o taborowej rewolucji. Państwowy przewoźnik kolejowy České dráhy na dużą skalę kupuje zarówno elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i lokalnych, jak również tabor dalekobieżny – nowoczesne lokomotywy elektryczne, a także zestawy wagonowe InterJet (10 sztuk) oraz ComfortJet (20 zestawów), które będą mogły rozpędzić się do prędkości 230 km/h. W tym miejscu należy przypomnieć, że zarówno InterJety, jak również ComfortJety, mogą być łączone ze zwykłymi wagonami pasażerskimi – oczywiście dopuszczalna prędkość powstałego w ten sposób składu wynosiłaby 200 km/h lub 160 km/h.

InterJety to 5-wagonowe zestawy bez wagonu sterowniczego. Z kolei zestawy ComfortJet składają się z 8 wagonów środkowych oraz wagonu sterowniczego. Obecnie pociągi te nie rozwijają wyższej prędkości niż 160 km/h. Już wkrótce będzie jednak możliwa jazda z prędkością 230 km/h, choć w najbliższych latach tylko poza granicami Czech. ČD rozpoczęły bowiem odbiory elektrowozów Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Jak poinformował prezes zarządu i dyrektor generalny przewoźnika, Michal Krapinec, jeszcze w tym roku odebranych zostanie pierwszych 20 sztuk spośród 50 zamówionych Vectronów 230, w tym 8 sztuk do końca września. W przyszłym roku dostarczonych zostanie pozostałych 30 sztuk.

Co istotne, ČD będą ich pierwszym użytkownikiem. Elektrowozy będą oznaczone w Czechach jako seria 384. Mają one obsługiwać przede wszystkim relacje międzynarodowe – do Niemiec, Austrii oraz Węgier przez Słowację, a nawet do Danii. W tym miejscu warto przypomnieć, że bezpośrednie połączenie kolejowe z Pragi do Kopenhagi obsługiwane ComfortJetem ma zostać uruchomione już w przyszłym roku. Dzięki zakupowi Vectronów 230 pociągi te będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość na trasie łączącej Berlin z Hamburgiem. Co ciekawe, jest to konwencjonalna linia kolejowa, na której po modernizacji można jeździć z prędkością 230 km/h na zdecydowanej większości przebiegu.


mat. pras. Správa železnic

Jeszcze do niedawna wiele wskazywało na to, że już na początku kolejnej dekady Vectrony 230 prowadzące zestawy ComfortJet i InterJet będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość także w Czechach – na pierwszym odcinku linii kolei dużych prędkości, który połączy Pragę z rejonem stacji kolejowej Poříčany. Do czasu oddania do użytku kolejnych odcinków pełniłby on funkcję nowego wylotu z Pragi w kierunku Pardubic i dalej do Brna oraz Ołomuńca i Ostrawy, a także do Hradce Králové dzięki łącznicy w kierunku Nymburka. Istnieje jednak ryzyko, że rozpoczęcie budowy, pierwotnie zaplanowane na bieżący rok, opóźni się nawet 5 lat. Obecnie najbardziej prawdopodobnym terminem zakończenia realizacji projektu VRT Polabí jest rok 2035.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Zobacz również:

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij