Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Vectron 230 zadebiutuje jeszcze w tym roku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
09-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/České dráhy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

České dráhy, które jako pierwszy przewoźnik kolejowy podjęły decyzję o zakupie lokomotyw elektrycznych Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, zamierzają rozpocząć eksploatację pierwszych dostarczonych egzemplarzy już we wrześniu. Początkowo mają pojawić się na linii komunikacyjnej R18 z Pragi do Starého Města u Uherského Hradiště.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w połowie sierpnia, do Czech dotarła pierwsza lokomotywa elektryczna Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Narodowy przewoźnik kolejowy České dráhy to pierwszy nabywca Vectronów o takich parametrach eksploatacyjnych. W ramach realizowanego kontraktu niemiecki producent dostarczy 50 elektrowozów, przy czym w pierwszej połowie września ČD odebrały już 8 spośród 20 sztuk, które mają zostać przekazane jeszcze w tym roku. Co więcej, już w tym roku wraz z grudniową zmianą rozkłady jazdy mają one wyruszyć na trasy zagraniczne – przypomnijmy, że zostały one zakupione z myślą o ich obsłudze.

Wcześniej, bo już w połowie września, Vectrony 230 zadebiutują na czeskich torach. Jak poinformowały ČD, będą one prowadziły pociągi na dalekobieżnych liniach komunikacyjnych, np. R18 na odcinku z Pragi do Starého Města u Uherského Hradiště. W tym miejscu warto się zatrzymać i powiedzieć kilka słów na temat tej relacji. Zacznijmy od tego, że w Czechach poszczególne linie komunikacyjne w ramach krajowego systemu przewozów dalekobieżnych są oznaczone, a pociągi kursują w stałych interwałach. Dodatkowo dalekobieżne linie komunikacyjne obsługiwane przez ČD mają nazwy. W przypadku linii R18 przyjęto nazwę Slovácký expres, ponieważ łączy ona Pragę z rejonem określanym mianem Slovácko (nie mylić ze Słowacją).

Pociągi na linii R18 kursują co do zasady w 120-minutowym takcie (uruchamiane są także połączenia dodatkowe) do stacji kolejowych Luhačovice i Veselí nad Moravou oraz Zlín (1 para pociągów na dobę pod nazwą Zlínský expres). W przypadku dwóch pierwszych docelowych destynacji zmiana trakcji z elektrycznej na spalinową następuje w Starém Městě u Uherského Hradiště. Wcześniej pociągi pokonują większą część ciągu linii kolejowych łączących Pragę i Ostrawę, zatrzymując się m.in. w Pardubicach, Ołomuńcu i Przerowie. Vectrony 230 na tej trasie nie przekroczą rzecz jasna prędkości 160 km/h. Prędkości w przedziale 200-230 km/h będą zresztą osiągane tylko poza granicami Czech, np. na trasie z Berlina do Hamburga, czy też na Koralmbahn w Austrii.

Vectrony 230 w Czechach zostały oznaczone jako seria 384. Jak informuje portal Zdopravy.cz, od “zwykłych” Vectronów odróżnia je m.in. zastosowanie zgarniaczy podzielonych na pół, co wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom na peronie w przypadku przejazdu pociągu z prędkością 230 km/h – podział zgarniacza na pół kieruje powietrze w dół i w górę, a nie na boki. Modyfikacje objęły także przekładnię, wózki i zawieszenie, czy pantograf. Co istotne, moc elektrowozu pozostała niezmieniona (wynosi 6,4 MW), a wyższa prędkość eksploatacyjna wynika ze zmiany stosunku przekładni i dostosowań oprogramowania. Warto dodać, że w ubiegłym roku Vectron 230 był testowany w Polsce w żmigrodzkim ośrodku doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.

W ostatnich latach w Czechach ma miejsce rewolucja taborowa. ČD kupują na dużą skalę zarówno elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i lokalnych (w tym RegioFoksy produkcji Pesy Bydgoszcz), jak również tabor dalekobieżny – oprócz Vectronów są to zestawy wagonowe InterJet (10 sztuk) oraz ComfortJet (20 zestawów), które będą mogły rozpędzić się do prędkości 230 km/h. Zarówno InterJety, jak również ComfortJety, w przeciwieństwie do eksploatowanych od wielu lat Railjetów mogą być łączone ze zwykłymi wagonami pasażerskimi – oczywiście dopuszczalna prędkość sformowanego w ten sposób składu byłaby ograniczona do 200 km/h lub 160 km/h.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij