Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Vectron 230 zadebiutuje jeszcze w tym roku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
09-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/České dráhy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

České dráhy, które jako pierwszy przewoźnik kolejowy podjęły decyzję o zakupie lokomotyw elektrycznych Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h, zamierzają rozpocząć eksploatację pierwszych dostarczonych egzemplarzy już we wrześniu. Początkowo mają pojawić się na linii komunikacyjnej R18 z Pragi do Starého Města u Uherského Hradiště.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w połowie sierpnia, do Czech dotarła pierwsza lokomotywa elektryczna Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Narodowy przewoźnik kolejowy České dráhy to pierwszy nabywca Vectronów o takich parametrach eksploatacyjnych. W ramach realizowanego kontraktu niemiecki producent dostarczy 50 elektrowozów, przy czym w pierwszej połowie września ČD odebrały już 8 spośród 20 sztuk, które mają zostać przekazane jeszcze w tym roku. Co więcej, już w tym roku wraz z grudniową zmianą rozkłady jazdy mają one wyruszyć na trasy zagraniczne – przypomnijmy, że zostały one zakupione z myślą o ich obsłudze.

Wcześniej, bo już w połowie września, Vectrony 230 zadebiutują na czeskich torach. Jak poinformowały ČD, będą one prowadziły pociągi na dalekobieżnych liniach komunikacyjnych, np. R18 na odcinku z Pragi do Starého Města u Uherského Hradiště. W tym miejscu warto się zatrzymać i powiedzieć kilka słów na temat tej relacji. Zacznijmy od tego, że w Czechach poszczególne linie komunikacyjne w ramach krajowego systemu przewozów dalekobieżnych są oznaczone, a pociągi kursują w stałych interwałach. Dodatkowo dalekobieżne linie komunikacyjne obsługiwane przez ČD mają nazwy. W przypadku linii R18 przyjęto nazwę Slovácký expres, ponieważ łączy ona Pragę z rejonem określanym mianem Slovácko (nie mylić ze Słowacją).

Pociągi na linii R18 kursują co do zasady w 120-minutowym takcie (uruchamiane są także połączenia dodatkowe) do stacji kolejowych Luhačovice i Veselí nad Moravou oraz Zlín (1 para pociągów na dobę pod nazwą Zlínský expres). W przypadku dwóch pierwszych docelowych destynacji zmiana trakcji z elektrycznej na spalinową następuje w Starém Městě u Uherského Hradiště. Wcześniej pociągi pokonują większą część ciągu linii kolejowych łączących Pragę i Ostrawę, zatrzymując się m.in. w Pardubicach, Ołomuńcu i Przerowie. Vectrony 230 na tej trasie nie przekroczą rzecz jasna prędkości 160 km/h. Prędkości w przedziale 200-230 km/h będą zresztą osiągane tylko poza granicami Czech, np. na trasie z Berlina do Hamburga, czy też na Koralmbahn w Austrii.

Vectrony 230 w Czechach zostały oznaczone jako seria 384. Jak informuje portal Zdopravy.cz, od “zwykłych” Vectronów odróżnia je m.in. zastosowanie zgarniaczy podzielonych na pół, co wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom na peronie w przypadku przejazdu pociągu z prędkością 230 km/h – podział zgarniacza na pół kieruje powietrze w dół i w górę, a nie na boki. Modyfikacje objęły także przekładnię, wózki i zawieszenie, czy pantograf. Co istotne, moc elektrowozu pozostała niezmieniona (wynosi 6,4 MW), a wyższa prędkość eksploatacyjna wynika ze zmiany stosunku przekładni i dostosowań oprogramowania. Warto dodać, że w ubiegłym roku Vectron 230 był testowany w Polsce w żmigrodzkim ośrodku doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.

W ostatnich latach w Czechach ma miejsce rewolucja taborowa. ČD kupują na dużą skalę zarówno elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i lokalnych (w tym RegioFoksy produkcji Pesy Bydgoszcz), jak również tabor dalekobieżny – oprócz Vectronów są to zestawy wagonowe InterJet (10 sztuk) oraz ComfortJet (20 zestawów), które będą mogły rozpędzić się do prędkości 230 km/h. Zarówno InterJety, jak również ComfortJety, w przeciwieństwie do eksploatowanych od wielu lat Railjetów mogą być łączone ze zwykłymi wagonami pasażerskimi – oczywiście dopuszczalna prędkość sformowanego w ten sposób składu byłaby ograniczona do 200 km/h lub 160 km/h.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij