Stadler niedawno zaprezentował 4-osiową lokomotywę EURODuFour, przeznaczoną do ruchu towarowego i pasażerskiego. Wielosystemowy elektrowóz będzie mógł rozpędzić się do 160 bądź 230 km/h. Docelowo producent będzie oferować lokomotywę także w Polsce.
Jak pisaliśmy
przed kilkoma miesiącami, Stadler chce wejść na polski rynek lokomotyw i zacząć sprzedawać w naszym kraju już nie tylko pojazdy pasażerskie - EZT i tramwaje, ale także wspomniane lokomotywy. Jak przypomina Janusz Kućmin, dyrektor sprzedaży w Stadler Polska, lokomotywy stanowią ważną część portfolio producenta, który ma do zaoferowania kilka ich typów.
– Należymy do bardzo nielicznych producentów lokomotyw, którzy oferują i skutecznie dostarczają pojazdy wąsko-, normalno- i szerokotorowe. Elektryczne wielosystemowe, hybrydowe oraz spalinowe. Naszą specjalnością są lokomotywy dużej mocy. Dostarczamy obecnie najsilniejszą na rynku europejskim lokomotywę elektryczną o mocy aż 9MW! Tak dużą mocą dysponuje nasza lokomotywa
sześcioosiowa EURO 9000. To bardzo ciekawa wielosystemowa (cztery systemy zasilania) hybryda wyposażona również w dwa silniki spalinowe o łącznej mocy 1,9 MW. Do portfolio lokomotyw sześcioosiowych Stadlera należą też EURO 6000 (elektryczna wielosystemowa) i EuroDual - hybrydowa lokomotywa z silnikiem spalinowym dużej mocy – mówi Kućmin.
Przedstawiciel Stadler Polska dodaje, że producent może też zaoferować liniową lokomotywę spalinową dużej mocy,
a więc EURO 4001 – Jest ona obecnie jedyną seryjnie produkowaną, a więc sprawdzoną w codziennej eksploatacji, lokomotywą spalinową dużej mocy, której silniki spełniają najnowsze normy emisji spalin Stage V (tę normę spełniają wszystkie silniki spalinowe montowane w lokomotywach Stadlera - przyp. red.).
Nowa lokomotywa czeroosiowa
Stadler nie zatrzymuje się jednak tylko na lokomotywach sześcioosiowych i kilka miesięcy temu, podczas targów Transport Logistics w Monachium, oficjalnie zaprezentował nową lokomotywę wielosystemową z czterema osiami - EURO DuFour, przeznaczoną zarówno do ruchu towarowego jak i pasażerskiego.
– Jestem przekonany, że ten pojazd relatywnie szybko zacznie skutecznie konkurować z dotychczasowym duopolem na rynku lokomotyw wielosystemowych. Na marginesie – nazwa tej lokomotywy pochodzi od najwyższego szczytu Szwajcarii i drugiego najwyższego, samodzielnego szczytu Alp i Europy (Dufourspitze lub Punta Dufour 4634 m n.p.m.) – mówi dyrektor sprzedaży Stadler Polska i zapewnia, że EURO DuFour będzie bezpośrednim konkurentem najpopularniejszych w Europie czteroosiowych lokomotyw wielosystemowych.
– Na bazie doświadczeń z sześcioosiówkami z rodziny EURO powstała nowa konstrukcja. Cztery osie, cztery systemy zasilania i możliwość zabudowania silnika spalinowego o mocy aż 1MW. Nie ma na rynku konstrukcji o porównywalnych parametrach. Dotychczas, jeśli lokomotywy wielosystemowe miały tak zwany silnik dojazdowy zabudowany w pojeździe, to był to silnik w sumie o niedużej mocy, który służył albo do manewrów, albo do jazdy z ograniczoną prędkością. Silnik dojazdowy lokomotywy EuroDuFour nie będzie służył tylko do prac manewrowych w ograniczonym zakresie, ale również do normalnej pracy trakcyjnej – opisuje Kućmin.
Wersja czysto elektryczna, z bateriami bądź silnikiem spalinowym. Lokomotywa pojedzie nawet 230 km/h
Stadler planuje też, że zamiast silnika spalinowego można zamontować w lokomotywie baterie. Producent nie planuje natomiast oferowania EuroDuFour wyłącznie jako lokomotywy spalinowej. W wersji wyłącznie elektrycznej lokomotywa ma mieć moc do 7 MW, na wspomnianym silniku spalinowym - 1MW, natomiast na bateriach do 2 MW. Jak na razie elektrowóz jest oferowany w wersji na tor o rozstawie 1435 mm.
Nowa lokomotywa będzie mogła być również wykorzystywana w ruchu pasażerskim, gdyż Stadler przewidział w niej możliwość zwiększenia prędkości maksymalnej do 230 km/h – Prędkość maksymalna może być podniesiona ze 160 km/h aż do 230 km/h, tak więc lokomotywa będzie mogła obsługiwać szybki ruch pasażerski – mówi przedstawiciel Stadler Polska.
Jak dowiadujemy się od Janusza Kućmina, szwajcarski producent sprzedał już pierwsze lokomotywy tej serii do SBB Cargo, które zamówiły 36 elektrowozów z możliwością rozszerzenia zamówienia do 129 lokomotyw. Czy Stadler planuje oferować EuroDuFour również w Polsce?
– Docelowo tak. W końcu lokomotywa będzie wyposażona w „nasz” system 3kV DC. Nowa lokomotywa czteroosiowa, ze względu na swoją charakterystykę, będzie przeznaczona do ruchu międzynarodowego. Ale jak wiadomo proces homologacji zajmuje trochę czasu. Sam jestem ciekaw tempa wprowadzania tej konstrukcji na rynek europejski – kończy przedstawiciel Stadlera i dodaje, że jak na razie producent oferuje w Polsce wspomniane już
lokomotywy sześcioosiowe.