NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

| simetra 26.11.2022 1,7k

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile
fot. Amtrak/ Mike Armstrong
Amtrak porozumiał się z przewoźnikami towarowymi i Alabama State Port Authority w sprawie przywrócenia połączeń pasażerskich na trasie między Nowym Orleanem a Mobile, które zawieszono po Huraganie Katrina w 2005 r.
Zawieszenie połączeń na tzw. Gulf Coast Corrrigor nastąpiło po tragicznym w skutkach dla całego amerykańskiego wybrzeża Zatoki Meksykańskiej. Amtrak już od kilku lat walczył o przywrócenie połączeń na tej trasie, ale spotkało się to z bardzo dużym oporem przewoźników towarowych oraz zarządcy port w Mobile.

Podstawowym problemem Amtraka, jest to, że przewoźnik nie posiada własnej infrastruktury kolejowej, która pozostaje w rękach operatorów towarowych. Istotnym wyjątkiem jest tu Northeast Corridor kluczowy dla przewozów pasażerskich na wschodnim wybrzeżu, ale w pozostałej części kraju Amtrak musi dogadywać się z przewoźnikami ładunków. Pociągi uruchamiane przez Amtrak mają teoretycznie pierwszeństwo przed towarowymi, ale ich blokowanie nie stwarza dla operatorów towarowych większego problemu.

Jeszcze w kwietniu spór pomiędzy Amtrakiem a CSX i Norfolk Southern był bardzo gorący. Przewoźnik pasażerski uruchomił nawet w mediach społecznościowych streaming pokazujący, że na linii w Bay Saint Louis nad Zatoką Meksykańską w stanie Mississippi przez większość dnia nic się nie dzieje, a liczba pociągów towarowych nie jest duża. Operator argumentował, że to tylko wycinek infrastruktury kolejowej, ale w końcu przyznał, że na trasie kursuje od 8 do 10 pociągów. Szerzej o tym etapie sporu pisaliśmy w tekście pt. Amtrak walczy z przewoźnikami towarowymi.

Sprawa Nowego Orleanu była na tyle skomplikowana, że w efekcie w maju tego roku zaangażowała się w nią administracja federalna poprzez Surface Transportation Board i Southern Rail Commission. Takiej interwencji, w której zapadły decyzje jednoznacznie korzystne dla przewoźnika pasażerskiego, nie było od niemal trzech dekad. Warto w tym miejscu przypomnieć, że objęcie urzędu prezydenckiego przez Joe Bidena oznaczało znaczne wsparcie dla przewozów kolejowych – w końcu przez lata był on znany jako Amtrak Joe.

Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Southern Rail Commission wynika, że porozumienie pozwoli na uruchomienie dwóch par pociągów w dobie oraz pozwoli na cztery zatrzymania na trasie. Pociągi miałyby się poruszać z prędkością ok. 120 km/h, a podróż z Nowego Olreanu do Mogile z przystankami w Pascagoula, Biloxi, Gulfport oraz Bay St. Louis – trwałaby 3h i 23 min. Nie jest jednak do końca jasne, która stacja miałaby być miejscem docelowym w samym Mobile.

Niestety nie zostały ujawnione szczegóły porozumienia – strony przyznały jednak, że opracowanie szczegółów zajmie kilka miesięcy, a w razie braku ostatecznych uzgodnień w czerwcu 2023 zostanie przedstawiony raport w tej sprawie. Powrót na trasę między Mobile a Nowym Orleanem jest więc raczej pewny, ale nie do końca wiadomo, kiedy z połączenia będą mogli skorzystać pasażerowie.

Władze Mobile wyraziła zadowolenie z osiągniętego porozumienia między Alabama State Port Authority oraz CSX i Norfolk Southern oraz podkreśliły, że podobnie jak rządzący Nowym Orleanem wspierali przywrócenie połączeń kolejowych pomiędzy miastami.

Porozumienie osiągnięte w tej sprawie powinno ułatwić uruchamianie nowych połączeń pasażerskich w innych częściach Stanów Zjednoczonych. Amtrak ma w tym zakresie na najbliższe lata bardzo ambitne plany.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Nowy Orlean (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Nowy Orlean (1)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5