Partnerzy serwisu:
Biznes

Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
11-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska
Uruchomienie pociągów Pendolino to dla Metropolii Gdańskiej wydarzenie nie mniej ważne jak otwarcie autostrady A1 czy rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Trudno naturalnie „zmierzyć” na tym etapie, która aglomeracja – trójmiejska czy np. wrocławska – zyska bardziej na uruchomieniu pociągów EIC Premium. Jednak wydaje się, że „zysk” Trójmiasta będzie jednym z większych. Zwłaszcza, że w ostatnich latach osoby podróżujące pomiędzy Trójmiastem i Warszawą odwróciły się od komunikacji kolejowej. Wpływ na to miała przede wszystkim przedłużająca się modernizacja północnego odcinka magistrali E-65, w wyniku czego przez długi czas na dojazd pociągiem do Warszawy trzeba było sobie rezerwować nawet 6-7 godzin. W ostatnich latach, dzięki skierowaniu części pociągów zrewitalizowaną trasą przez Bydgoszcz, czas przejazdu z Gdańska do Warszawy pociągami EIC skrócił się do ok. 5 godzin, jednak w dalszym ciągu jest to wynik średnio konkurencyjny wobec samochodów, autobusów czy samolotów. Efekt jest taki, że jedyny (!) pociąg EIC („Kaszub”), który obecnie dojeżdża z Trójmiasta do Warszawy w porannym szczycie, niejednokrotnie z Trójmiasta potrafi wyjeżdżać pusty, a więcej osób niż w całej aglomeracji trójmiejskiej wsiada do niego w Bydgoszczy.

Docelowo: 12 par pociągów z czasem przejazdu poniżej 3 godzin

Pendolino ma szansę odwrócić ten trend. Nie tylko ze względu na bardzo wyraźne skrócenie czasu jazdy (2 godz. 58 min pomiędzy Warszawą Centr. i Gdańskiem Gł.), ale także ze względu na znaczące zwiększenie liczby pociągów pomiędzy Warszawą i Trójmiastem. Docelowo, na tej trasie kursować ma 10 par pociągów Pendolino dziennie. W pierwszym okresie, od 14 grudnia, ze względu na opóźnione odbiory składów ED250, kursować będzie 5 par Pendolino, a 4 z pozostałych 5 pociągów tymczasowo zostaną zastąpione tradycyjnymi składami wagonowymi (ze zbliżonym czasem przejazdu). Intencją PKP IC jest wprowadzenie wszystkich składów Pendolino do ruchu w ciągu najbliższych tygodni, a najpóźniej od marcowej korekty rocznego rozkładu jazdy. Finalna oferta pociągów kwalifikowanych na trasie z Warszawy do Gdańska będzie wynosić 10 pociągów EIP (Pendolino) i 2 „zwykłe” pociągi EIC. Obecnie, w obowiązującym do soboty rozkładzie, kursuje na tej trasie 5 pociągów EIC (3 przez Bydgoszcz i 2 przez Iławę).

Pendolino poprawia dostępność transportową Gdańska

– Od lat w Gdańsku staramy się tworzyć przyjazne warunki dla biznesu, czy to poprzez zwiększanie i rozwój oferty Specjalnej Strefy Ekonomicznej, czy poprzez usprawnianie pracy, w obrębie Urzędu Miasta i podległych mu agend, komórek odpowiedzialnych za obsługę klientów biznesowych. Ale to jest tylko połowa sukcesu. Gdańsk bowiem, zwłaszcza ze względu na swoje położenie, musi mieć zagwarantowaną wysoką dostępność transportową – mówi „RK” Paweł Adamowicz. – Ta dostępność sukcesywnie poprawia się. Dzięki zakończonej przed Euro 2012 inwestycji, Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy jest obecnie jednym z najnowocześniejszych lotnisk w Polsce, a trwająca obecnie budowa kolejnego terminalu zwiększy jego przepustowość o dalsze 2 mln osób rocznie. Radykalnie poprawił się także dojazd z centrum miasta do lotniska, dzięki zakończonym już inwestycjom drogowym, a jeszcze bardziej na tę poprawę wpłynie otwarcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oczywiście nie wszystko. Autostrada A1 czy droga S7 nie są jeszcze w pełni gotowe, ale wszelkie analizy pokazują, że otwarcie każdego kolejnego ich fragmentu poprawia dostępność drogową Gdańska. Kolej niestety, patrząc na nią w układzie dalekobieżnym, była w tym względzie przez dłuższy czas bardzo daleko w tyle. W ostatnich latach rzadko zdarzało się, bym słyszał od przyjmowanych przeze mnie gości z centralnej czy południowej Polski, że przyjechali do Gdańska pociągiem. Dlatego głęboko wierzę w to, że Pendolino przywiezie do Gdańska nowych kontrahentów, chcących inwestować w tym mieście. Krótki czas przejazdu i nowoczesny, wygodny tabor stwarza ku temu wszelkie warunki. I nie mam tu na myśli tylko biznesmenów warszawskich, ale też np. krakowskich, bo czas dojazdu pociągiem Pendolino pod Wawel, który wyniesie niespełna 6 godzin, to bardzo dobry wynik – dodaje prezydent Gdańska.

Na pytanie o ewentualne mankamenty nowych pociągów, Paweł Adamowicz zwraca uwagę, że – zwłaszcza w kontekście klientów biznesowych – należałoby jak najszybciej uruchomić na pokładzie pociągów bezprzewodowy internet.

Podróż będzie jeszcze krótsza

Zgodnie z deklaracjami PKP PLK, przewidziany czas przejazdu z Gdańska do Warszawy, wynoszący od nowego rozkładu 2 godz. 58 min, w najbliższym czasie jeszcze się skróci, dzięki zwiększeniu prędkości na E-65 Północ powyżej 160 km/godz. Na razie jednak zarządca infrastruktury nie deklaruje, czy stanie się to wraz z wejściem w życie kolejnego rozkładu, czyli w grudniu 2015 r., czy szybciej.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Prawo i polityka

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2019

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Transport Publiczny 08 października 2013

Trójmiasto: Transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

ms, Transport-publiczny.pl 08 kwietnia 2015

Zobacz również:

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Prawo i polityka

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2019

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Transport Publiczny 08 października 2013

Trójmiasto: Transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

ms, Transport-publiczny.pl 08 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5