Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Trójmiasto: Transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Trójmiasto: Transport zbiorowy traci na ambicjach samorządowców
Zadeklarowany przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza kolejny krok w integracji biletowej aglomeracji trójmiejskiej to krok, który niezbędnie musi zostać w kolejnych latach wykonany. Bo obecne zasady działania komunikacji zbiorowej w Trójmieście są – delikatnie mówiąc – dalekie od oczekiwań.

Adamowicz zapowiedział w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że w trakcie unijnej perspektywy finansowej 2014-20 samorządy z aglomeracji trójmiejskiej zakupią urządzenia do liczenia pasażerów, które pozwolą na wdrożenie wzajemnego systemu rozliczania się za bilety pomiędzy gminami. Nie dodał wprawdzie, czy będzie to oznaczać możliwość kasowania dowolnego biletu w dowolnym środku transportu („gdańskiego” biletu w pojazdach ZKM Gdynia etc.), ale powinno to się rozumieć samo przez się.

System biletowy w aglomeracji trójmiejskiej jest niezmiernie skomplikowany. Osobne bilety na komunikację miejską posiada Gdańsk, osobne Gdynia (o Tczewie czy Wejherowie nie wspominając). Do tego, niezależnie, funkcjonują bilety metropolitalne – bardzo atrakcyjne cenowo dla pasażerów, ale ze skomplikowaną taryfą (do wyboru: bilety tylko na komunikację miejską, kolej i komunikacją miejską w Gdańsku, kolej i komunikację miejską w Gdyni, kolej i komunikację miejską w Wejherowie)…  Własne taryfy posiadają też SKM oraz Przewozy Regionalne – przewoźnicy ci nie honorują wzajemnie swoich biletów, czym aglomeracja trójmiejska różni się radykalnie choćby od Wrocławia (wzajemne honorowanie biletów na odcinkach obsługiwanych wspólnie przez PR i KD) czy Poznania (PR/KW). Do tego dodać jeszcze należy, że system dystrybucji trójmiejskich biletów metropolitalnych jest bardzo słabo rozwinięty: w prawie milionowej aglomeracji bilety metropolitalne można kupić raptem w kilkudziesięciu punktach!

Paweł Adamowicz mówi, że nie ma w najbliższym czasie szans, by przenieść organizację transportu zbiorowego – także w zakresie emisji biletów – na poziom „ogólnometropolitalny”, gdyż dla gmin oznaczałoby utratę kilkudziesięciu milionów złotych wpływów rocznie, a to obniżyłoby ich zdolność kredytową. Jest to argument nie do podważenia. Ale tak samo nie do podważenia jest kwestia, iż aglomeracja trójmiejska – tak jak każda inna – nie jest archipelagiem nie połączonych ze sobą wysp, gdzie jest innym państwem, a przepływy ludności pomiędzy nimi są stosunkowo niewielkie. Aglomeracja to jednolity organizm wielkomiejski. Coraz donośniejsze głosy, iż konurbacja górnośląska powinna przekształcić się w jeden podmiot samorządowy, jest tego najbardziej dobitym przykładem.

Transport zbiorowy jest spoiwem wielkich aglomeracji. Nie powinno być tak, że zasady funkcjonowania transportu zbiorowego pomiędzy poszczególnymi miastami aglomeracji są mniej korzystne dla pasażerów niż przewozy wewnątrzmiejskie. W tym kontekście trudno chyba wyobrazić sobie, by na Mokotowie funkcjonował inny system taryfowy niż na Żoliborzu. A Gdańsk i Gdynia są (powinny być) właśnie takimi Mokotowami i Żoliborzami.

Aglomeracja trójmiejska jest jednak specyficzna, głównie z racji ścierania się ambicji samorządowców, przede wszystkim gdyńskich. Dobitnym tego dowodem – pomijając doskonale już znaną sprawę z lotniskiem w Kosakowie – jest choćby powołanie dwa lata temu przez Gdynię… konkurencyjnego wobec Gdańska metropolitalnego związku gmin trójmiejskich. Efekt jest taki, że Gdański Obszar Metropolitalny i gdyńskie Forum „Norda” będą w kolejnej perspektywie unijnej prawdopodobnie osobno konkurować o środki z UE, co w efekcie prawdopodobnie zmniejszy szansę obu organizacji na pozyskiwanie środków, a w konsekwencji wpłynąć może na osłabienie pomocy unijnej płynącej do całej aglomeracji trójmiejskiej. Oby ta niezdrowa konkurencja nie wpłynęła na niemożność wdrożenia w życie zapowiedzianego przez Adamowicza kolejnego kroku w integracji transportu zbiorowego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Prawo i polityka

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2019

Gdańsk. W piątek i w sobotę komunikacja miejska bezpłatna

Zintegrowany transport

Gdańsk. Rusza przetarg na tramwaj na Nowej Bulońskiej

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Transport Publiczny 08 października 2013

Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska

Biznes

Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2014

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

ms, Transport-publiczny.pl 08 kwietnia 2015

Zobacz również:

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Prawo i polityka

Paweł Adamowicz dał Gdańskowi bilet w XXI wiek

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2019

Gdańsk. W piątek i w sobotę komunikacja miejska bezpłatna

Zintegrowany transport

Gdańsk. Rusza przetarg na tramwaj na Nowej Bulońskiej

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Zintegrowany transport

Nie będzie wspólnego zarządzania komunikacją w Trójmieście

Transport Publiczny 08 października 2013

Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska

Biznes

Adamowicz: Pendolino ma szansę przywieźć nowy biznes do Gdańska

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 11 grudnia 2014

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

Zintegrowany transport

Adamowicz o PKM: Wspólny bilet to słowo wytrych

ms, Transport-publiczny.pl 08 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5