NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

290 milionów na remont linii dla dwóch szynobusów na Mazurach. Więcej raczej nie będzie

| Michał Szymajda 21.01.2020 8,3k

290 milionów na remont linii dla dwóch szynobusów na Mazurach. Więcej raczej nie będzie
Przystanek Kolonia na linii 219Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego dość nietypowo, jak na standardy europejskiego kraju, rozpoczął obsługę pasażerską otworzonej dla ruchu linii kolejowej. Po całej linii 219 między Olsztynem a Ełkiem, przez Szczytno i Pisz, kursują dwie pary pociągów regionalnych. Trudno powiedzieć, czy i kiedy to się zmieni.
O przyczyny, dla których po otwartej z wyprzedzeniem linii jeżdżą tylko dwa pociągi w każdym kierunku, pytaliśmy dwukrotnie. Najpierw urząd marszałkowski stwierdził, że zamknięcie linii miało trwać do 28 kwietnia 2020 roku. Kiedy 6 grudnia okazało się, że PLK jest gotowa otworzyć szlak już 15 grudnia, niewiele dało się zrobić i, tak jak przed remontem, uruchomiono dwa pociągi ze stolicy województwa do Ełku przez Pisz i jeden dodatkowy, ale tylko z Olsztyna do Pisza.

– Niemożliwym było dokonanie zmian w obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów zgodnie z Regulaminem Sieci 2019/2020 – stwierdza biuro prasowe marszałka.

Obsługę dwoma pociągami całej trasy zakładała umowa marszałka z Przewozami Regionalnymi, którą region podpisał w październiku 2015 roku. Większość linii, poza odcinkiem z Olsztyna do Szczytna (gdzie zamówiono więcej pociągów) i Rucianego, znajdowała się wówczas w stanie wymagającym szybkiej interwencji zarządcy infrastruktury. Ta właśnie się jednak zakończyła, choć w wielu miejscach występują jeszcze zwolnienia. Nie jest jednak źle. Prawie 170-kilometrową linię pociągi przejeżdżają w 2 godziny i 50 minut. Skrócenia tego czasu przejazdu, nawet o 20 minut, należy oczekiwać przy okazji marcowej korekty rozkładu jazdy.

– Informujemy, że podjęcie działań przez organizatora w sprawie zwiększenia liczby połączeń na linii 219 uzależnione jest od wyeliminowania przez PKP PLK, w ramach realizowanej inwestycji, wszystkich ograniczeń prędkości na udostępnionym odcinku jak również od przepustowości jednotorowej linii kolejowej – czytamy w piśmie do „Rynku Kolejowego”. Ale i tak nie należy się spodziewać, że w najbliższych tygodniach urząd marszałkowski zdecyduje się uruchomić z własnych pieniędzy, kolejne pociągi.

Za dodatkowe pociągi zapłacą gminy?

– Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym (…) organizatorem publicznego transportu zbiorowego mogą być m.in. gminy i powiaty oraz związki międzygminne, powiatowe i powiatowo–gminne, dlatego też samorząd województwa wystąpił pismem z dnia 17 stycznia 2020 do powyższych jednostek z propozycją zwiększenia ilości połączeń na linii nr 219 przy współudziale w ich dofinansowaniu – napisało biuro prasowe urzędu, który jednocześnie informuje, że w 2020 roku podpisana zostanie nowa umowa z operatorem regionalnych przewozów kolejowych na Warmii i Mazurach. Będą nim Przewozy Regionalne, ponieważ marszałek zrezygnował w tym regionie z rozpisania przetargu, który mógłby wyłonić tańszego wykonawcę przewozów, zwłaszcza na peryferyjnych liniach.

– Rozkład jazdy pociągów, jaki będzie realizowany w ramach tej umowy, będzie wynikiem powierzenia usług przewozowych operatorowi oraz ewentualnych deklaracji współpracy zainteresowanych samorządów – czytamy w odpowiedzi na pytanie, czy organizator transportu w województwie widzi potrzebę skonsumowania rezultatów inwestycji wartej 290 milionów złotych. Z odpowiedzi tej możemy wnioskować, że realizacja przewozów będzie leżała nie w gestii zamawiającego, ale Przewozów Regionalnych i tracących przychody jednostek samorządu terytorialnego niższego szczebla, jeśli te dopłacą do przewozów…

Urząd marszałkowski nie odpowiada samodzielnie za "zwrot kosztów" inwestycji

W prośbie o odpowiedź z urzędu oceniliśmy, że kursujące po całej zmodernizowanej linii dwa pociągi regionalne ”w żaden sposób nie doprowadzą do skonsumowania efektów prac wykonanych olbrzymim nakładem finansowym”.

Urząd marszałkowski odniósł się do znajdującej się w treści pytań oceny, nazywając je „nieuprawnionymi”. – Obciążanie jedynie województwa odpowiedzialnością za zwrot kosztów inwestycji modernizacji powyższej linii kolejowej jest nieuprawnione. Linia nr 219 użytkowana jest również przez przewoźnika PKP Cargo, a w roku 2020, w związku z modernizacją i elektryfikacją linii kolejowej nr 38 Ełk – Korsze, realizowane będą przewozy także przez PKP Intercity – czytamy. Zaskakujące jest to, że "zwrotu" kosztów inwestycji województwo nie traktuje w kategoriach wzrostu liczby przewiezionych pasażerów, tak jak robi to większość regionów w kraju.

W grudniu 2019 roku PKP Intercity zapowiedziało, że na czas elektryfikacji odcinka Ełk – Korsze (trasa do Olsztyna przez Giżycko i Kętrzyn), z trasy objazdowej przez Pisz, zacznie korzystać w lipcu. W żaden sposób nie poprawi to sytuacji wykluczonych transportowo mniejszych miejscowości zlokalizowanych przy linii 219.

Więcej na temat modernizacji linii Olsztyn – Szczytno – Ruciane-Nida – Pisz – Ełk, przy okazji której powstały także nowe przystanki kolejowe, można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5