Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

14WE w barwach Polregio już na małopolskich szlakach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
20-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
14WE w barwach Polregio już na małopolskich szlakach
fot. Polregio
W dniu 18 grudnia na trasie Kraków – Bielsko-Biała zadebiutowała pierwsza spośród czterech jednostek elektrycznych typu 14WE, zakupionych przez Polregio od poolu taborowego Cargounit. Dla małopolskiego zakładu spółki nie jest to nowy pojazd – od 2006 roku wykorzystywany jest tu pojedynczy egzemplarz, czyli tzw. pociąg papieski.

Dla Polregio, spółki będącej wciąż największym polskim przewoźnikiem kolejowym pod względem liczby pasażerów, coraz większym problemem jest przestarzały park taborowy. W ciągu najbliższych kilku lat spółka, która nadal nie ma żadnego realistycznego i jednocześnie dużego dużego wymiany taboru z zabezpieczonym finansowaniem, może być zmuszona do wycofania aż 42% spośród eksploatowanych dziś pojazdów. Ich średni wiek wynosi dziś 41 lat. Trzeba jednak odnotować, że w ostatnich miesiącach po bardzo długim impasie doszło do symbolicznego przełamania złej passy – Polregio kupiło pierwsze nowe elektryczne zespoły trakcyjne w tej dekadzie. Jest to jednocześnie kropla w morzu potrzeb… 

Mówimy tu bowiem o ledwo czterech dwuczłonowych Elfach 3, które zresztą zostały zakupione w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, które w dodatku zostaną dostarczone dopiero w 2028 roku w październiku. Nieco lepiej przedstawia się sytuacja w zakresie zakupów taboru używanego. W tym przypadku możemy mówić o wyraźniejszym “drgnięciu”, zwłaszcza po wczorajszym zawarciu umowy z DB Regio na dostawę 9 spalinowych wagonów silnikowych Coradia LINT produkcji Alstomu. Wcześniej spółka zakupiła od Public Transport Service pociągi Coradia LINT w wariancie dwuczłonowym (3 sztuki) oraz trójczłonowe Talenty wyprodukowane przez Bombardiera (2 sztuki).

Jeszcze wcześniej Polregio zakupiło elektryczne zespoły trakcyjne typu 14WE od poolu taborowego Cargounit – z myślą o obsłudze relacji w województwie małopolskim. To dość osobliwe pojazdy, które wyprodukował Newag w oparciu o wózki i szereg innych podzespołów (w tym cały układ napędowy) jednostek elektrycznych EN57. Patrząc na całkowicie nowe nadwozie, naoczny obserwator może odnieść wrażenie, że jest to całkiem nowoczesny pojazd. Nic bardziej mylnego – napędzają je stare silniki trakcyjne prądu stałego z rozruchem oporowym, a komfort jazdy jest dość niski. Dodatkowo z uwagi na nieco wyższą masę przy niezmienionej mocy właściwości trakcyjne są nieco niższe niż w przypadku “klasycznych” EN57.



Nie zmieniła się również w stosunku do “klasyków” niewysoka maksymalna prędkość eksploatacyjna, która wynosi tylko 110 km/h. Trudno zatem uznać zakup 14WE za inwestycję w rozwój. Jest to raczej swego rodzaju ersatz. Z drugiej strony trzeba przyznać, że zapewnią one mimo wszystko nieco wyższy komfort podróżowania, choćby z uwagi na klimatyzację, czy dostępność dla osób niepełnosprawnych. Przed nieco ponad tygodniem informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego”, że jeszcze w tym roku pierwszy 14WE w barwach Polregio wyjedzie na małopolskie szlaki. Doszło do tego w dniu 18 grudnia, kiedy pierwszy pojazd wyruszył na trasę z Krakowa do Bielska-Białej.

Wcześniej w Zakładu Napraw Taboru w Kruszewcu doszło do poddania pojazdu przeglądowi technicznemu oraz zmiany malatury. Warto tu przypomnieć, że Polregio w ostatnich miesiącach przyznawało otwarcie, że zakup tych pojazdów jest niezbędny, aby móc wystartować w przetargu na obsługę połączeń regionalnych w Małopolsce. Za wszystkie 4 sztuki spółka zapłaciła nieco ponad 9 mln zł (wartość brutto). Dodajmy, że na małopolskich szlakach pojedynczy egzemplarz 14WE jest obecny od 2006 roku. Jest to tzw. pociąg papieski, wyprodukowany jako siódmy pojazd z tej serii dla samorządu województwa małopolskiego. Już w 2007 roku został on przejęty przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity. Newag dostarczył ostatnie Griffiny 160

Tabor i technika

PKP Intercity. Newag dostarczył ostatnie Griffiny 160

PKP Intercity 19 grudnia 2025

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Tabor i technika

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Roman Czubiński 18 grudnia 2025

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Tabor i technika

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity. Newag dostarczył ostatnie Griffiny 160

Tabor i technika

PKP Intercity. Newag dostarczył ostatnie Griffiny 160

PKP Intercity 19 grudnia 2025

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Tabor i technika

Używany tabor spalinowy może być koniecznością

Roman Czubiński 18 grudnia 2025

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Tabor i technika

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij