Partnerzy serwisu:
Pasażer

14 lat linii do Trzebnicy. D. Śląsk się nie zatrzymuje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Koleje Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

We wrześniu 2009 roku pociąg Kolei Dolnośląskich wyruszył na tory z Wrocławia Głównego do Trzebnicy. To pierwszy w Polsce odcinek odnowiony ze środków samorządu województwa. Za sprawą KD region stał się krajowym prekursorem w dziedzinie rewitalizacji i przywracania ruchu kolejowego na zlikwidowanych na przełomie wieków liniach.

Samorząd województwa dolnośląskiego do dziś konsekwentnie jako jedyny na taką skalę, przejmuje linie kolejowe, rewitalizuje je i przywraca na nich ruch pociągów pasażerskich.

Linia z Wrocławia do Trzebnicy, po której pociągi Kolei Dolnośląskich pojechały pierwszy raz w 2009 roku, była pierwszą tego rodzaju inwestycją finansowaną przez urząd marszałkowski w skali kraju. Podległe Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego Koleje Dolnośląskie były pierwszą tworzoną od podstaw spółką kolejową, będącą w zarządzie samorządów wojewódzkich w Polsce.

Kolej: remedium na korki

W 2009 roku nie istniała droga ekspresowa nr 5, a dojazd z Trzebnicy do Wrocławia samochodem zajmował często ponad godzinę.

– Połączenie Wrocław-Trzebnica-Wrocław okazało się strzałem w dziesiątkę. Teraz jest ono obsługiwane trójczłonowymi hybrydami, ale na początku, by sprostać oczekiwaniom pasażerów, trzeba było łączyć dwa spalinowe pojazdy – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, który wówczas pracował w UMWD i był odpowiedzialny m.in. za uruchomienie tego połączenia.

Połączenia realizowane są do dziś przez samorządowego przewoźnika, a na odcinku między stacjami Wrocław-Psie Pole i Trzebnica pociąg jeździ po torach wybudowanych za sprawą UMWD. Był to pierwszy przypadek w Polsce, gdy samorząd we własnym zakresie skoordynował inwestycję kolejową, umożliwiając przewoźnikowi operowanie na trasie kolejowej, która nie znalazła się w zarządzie PKP PLK.

– Nie ma w Polsce regionu, który inwestuje w rozwój kolei tak dynamicznie jak Dolny Śląsk. W całym województwie po trasach jeżdżą nowoczesne, elektryczne i hybrydowe pociągi regionalnego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Naszym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Jako samorząd województwa przejęliśmy ponad 300 km nieczynnych od wielu lat linii kolejowych, które sukcesywnie rewitalizujemy. W ten sposób umożliwiamy Dolnoślązakom codzienny dostęp do kolei – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Coraz więcej kolei wojewódzkiej

Tylko od 2018 roku do czynnych dla ruchu pasażerskiego linii w zarządzie województwa dołączyły odcinki z Dzierżoniowa do Bielawy i z Chojnowa do Chocianowa. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei wkrótce ukończy inwestycje kolejowe na liniach do Świeradowa-Zdroju i Karpacza. Trwają też prace nad inwestycją związaną z linią do Góry.

– We wrześniu do Góry wjechał autobus w barwach Kolei Dolnośląskich, dzięki czemu mieszkańcy już teraz mogą na jednym bilecie poruszać się po Dolnym Śląsku. W planach mamy też inwestycję związaną z budową linii kolejowej do stacji Góra Śląska, która będzie pierwszą zelektryfikowaną linią, zrewitalizowaną przez samorząd województwa dolnośląskiego – mówi Tymoteusz Myrda, wicemarszałek odpowiedzialny m.in. za kolej w regionie.

Łącznie w zarządzie województwa dolnośląskiego znalazło się ponad 300 km linii kolejowych. We wrześniu podpisano umowę na przekazanie kolejnych: z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego oraz z Kłodzka do Stronia Śląskiego.

Kolej na Dolnym Śląsku jest najlepsza w kraju?

– W ostatnim rankingu Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu podróżni ocenili Dolny Śląsk jako województwo z najlepszą koleją w kraju. Jako samorząd dążymy do tego, by w naszym regionie każda stolica powiatu miała połączenie pasażerskie oraz by przywrócić połączenia pasażerskie na zlikwidowanych kiedyś liniach – mówi wicemarszałek Krzysztof Maj.

Koleje Dolnośląskie obchodzą w tym roku 15-lecie. W pierwszym pełnym roku swojego istnienia, gdy uruchamiana była linia kolejowa do Trzebnicy, przejechała 870 tys. kilometrów. Obecnie pociągi w żółto-białych barwach pokonują milion kilometrów w ciągu jednego miesiąca.

– W ciągu pięciu lat praktycznie podwoiliśmy liczbę miejsc siedzących w naszych pociągach, zamawiając 25 Elfów 2, sześć pojazdów hybrydowych i zlecając remonty autobusów szynowych SA109. W tym roku pokonamy rekordowe 12 milionów kilometrów. Staniemy się tym samym drugim regionalnym przewoźnikiem w kraju, który w ciągu miesiąca pokonuje ponad milion kilometrów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 09 listopada 2023

Mieszko I i Jadwiga Śląska na pamiątkowych banknotach KD

Pasażer

Mieszko I i Jadwiga Śląska na pamiątkowych banknotach KD

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 20 października 2023

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 13 października 2023

KD: Pociągi z Wrocławia do Świnoujścia okazały się sukcesem

Pasażer

Koleje Dolnośląskie z nowymi kierunkami od września. Syców i Góra

Pasażer

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich oficjalnie otwarta [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich oficjalnie otwarta [zdjęcia]

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 25 sierpnia 2023

Zobacz również:

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Listopadowa korekta rozkładu jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

inf. pras Kolei Dolnośląskich 09 listopada 2023

Mieszko I i Jadwiga Śląska na pamiątkowych banknotach KD

Pasażer

Mieszko I i Jadwiga Śląska na pamiątkowych banknotach KD

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 20 października 2023

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

Pasażer

Wystawa na 15-lecie Kolei Dolnośląskich

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 13 października 2023

KD: Pociągi z Wrocławia do Świnoujścia okazały się sukcesem

Pasażer

Koleje Dolnośląskie z nowymi kierunkami od września. Syców i Góra

Pasażer

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich oficjalnie otwarta [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich oficjalnie otwarta [zdjęcia]

inf. prasowa Koleje Dolnośląskie 25 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5