NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowe pojazdy Pesy będą "Hydrogen Ready"

| Roman Czubiński 12.03.2021 6,3k

Nowe pojazdy Pesy będą "Hydrogen Ready"
Zdjęcie ilustracyjne fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Bydgoska firma opracowuje prototyp manewrowej lokomotywy na wodór. Prace są na tyle zaawansowane, że debiut pojazdu zaplanowano na bieżący rok – ujawnił podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. Jak dodał, gotowe wodorowe zespoły trakcyjne mają znaleźć się w ofercie za 4 lata.
Prezes zapewnił, że bydgoski producent jest gotów sprostać wymogom przewoźników co do bezemisyjnego „taboru przyszłości”. – Czekamy na to zapotrzebowanie. Od dwóch lat pracujemy nad nową platformą pojazdów – w trakcie przygotowań zorganizowaliśmy, między innymi, cykl warsztatów UX "user expirience" analizujących preferencje użytkowników (zarówno pasażerów, jak i maszynistów i obsługi). Jednym z fundamentów nowej platformy pojazdów Pesa, oprócz bezpieczeństwa i wygody, będzie także niskoemisyjność – zapowiedział Zdziarski.

Pojazdy elektryczne Pesy będą w przyszłości przystosowane do montażu baterii i silników wodorowych w modułach dojazdowych. Tabor spalinowy będzie natomiast spełniał rygorystyczną normę czystości spalin Stage V. Najważniejsze wiadomości dotyczą jednak pojazdów wodorowych. – Nasza pierwsza manewrowa lokomotywa wodorowa zostanie zaprezentowana i uruchomiona już w tym roku. W przyszłym chcemy uzyskać dla niej certyfikację i homologację. Będzie to dla nas okazja do zebrania doświadczeń i przygotowanie przed opracowaniem pojazdów pasażerskich na wodór, które chcemy mieć w ofercie w roku 2025 – zadeklarował prezes. Ze względu na odwołanie targów Innotrans premierę lokomotywy wodorowej przesunięto na wrześniowe targi Trako.

Jak dodał, spółka zawiera dla tego zadania partnerstwa z firmami inżynieryjnymi nie tylko z Europy, ale również z Japonii czy Kanady. Pesa współpracuje w tym zakresie również z Grupą PKP i Orlenem. – Staramy się spełniać oczekiwania przewoźników, pasażerów i standardy ekologii – podkreślił Zdziarski.

– Pracujemy nad pojazdem wodorowym standardowym, wyposażonym według typowych dzisiejszych standardów. Będzie to pojazd, który można będzie przezbroić w ogniwo wodorowe, gdy paliwo to zacznie być bardziej dostępne – uzupełnił. Pesa nazywa taki sposób projektowania "Hydrogen Ready". Producent korzysta zresztą z rozwiązań od dostawców, którzy współpracowali z Alstomem - skracając w ten sposób ścieżkę rozwoju. Prezes przyznał jednak, że producent wciąż pozyskuje kolejnych partnerów, by doprowadzić przedsięwzięcie do końca. Potrzebna jest też stymulacja popytu. Trwają pracę nad rozwiązaniami ułatwiającymi stworzenie punktów tankowania. Z rozmów przedstawicieli Pesy z PKP wynika, że być może w niektórych miejscach (np. w Gdyni) miejsca takie mogłyby być wspólne dla pojazdów szynowych i autobusów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5