Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowe pojazdy Pesy będą "Hydrogen Ready"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Nowe pojazdy Pesy będą "Hydrogen Ready"
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.plZdjęcie ilustracyjne
Bydgoska firma opracowuje prototyp manewrowej lokomotywy na wodór. Prace są na tyle zaawansowane, że debiut pojazdu zaplanowano na bieżący rok – ujawnił podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. Jak dodał, gotowe wodorowe zespoły trakcyjne mają znaleźć się w ofercie za 4 lata.

Prezes zapewnił, że bydgoski producent jest gotów sprostać wymogom przewoźników co do bezemisyjnego „taboru przyszłości”. – Czekamy na to zapotrzebowanie. Od dwóch lat pracujemy nad nową platformą pojazdów – w trakcie przygotowań zorganizowaliśmy, między innymi, cykl warsztatów UX "user expirience" analizujących preferencje użytkowników (zarówno pasażerów, jak i maszynistów i obsługi). Jednym z fundamentów nowej platformy pojazdów Pesa, oprócz bezpieczeństwa i wygody, będzie także niskoemisyjność – zapowiedział Zdziarski.

Pojazdy elektryczne Pesy będą w przyszłości przystosowane do montażu baterii i silników wodorowych w modułach dojazdowych. Tabor spalinowy będzie natomiast spełniał rygorystyczną normę czystości spalin Stage V. Najważniejsze wiadomości dotyczą jednak pojazdów wodorowych. – Nasza pierwsza manewrowa lokomotywa wodorowa zostanie zaprezentowana i uruchomiona już w tym roku. W przyszłym chcemy uzyskać dla niej certyfikację i homologację. Będzie to dla nas okazja do zebrania doświadczeń i przygotowanie przed opracowaniem pojazdów pasażerskich na wodór, które chcemy mieć w ofercie w roku 2025 – zadeklarował prezes. Ze względu na odwołanie targów Innotrans premierę lokomotywy wodorowej przesunięto na wrześniowe targi Trako.

Jak dodał, spółka zawiera dla tego zadania partnerstwa z firmami inżynieryjnymi nie tylko z Europy, ale również z Japonii czy Kanady. Pesa współpracuje w tym zakresie również z Grupą PKP i Orlenem. – Staramy się spełniać oczekiwania przewoźników, pasażerów i standardy ekologii – podkreślił Zdziarski.

– Pracujemy nad pojazdem wodorowym standardowym, wyposażonym według typowych dzisiejszych standardów. Będzie to pojazd, który można będzie przezbroić w ogniwo wodorowe, gdy paliwo to zacznie być bardziej dostępne – uzupełnił. Pesa nazywa taki sposób projektowania "Hydrogen Ready". Producent korzysta zresztą z rozwiązań od dostawców, którzy współpracowali z Alstomem - skracając w ten sposób ścieżkę rozwoju. Prezes przyznał jednak, że producent wciąż pozyskuje kolejnych partnerów, by doprowadzić przedsięwzięcie do końca. Potrzebna jest też stymulacja popytu. Trwają pracę nad rozwiązaniami ułatwiającymi stworzenie punktów tankowania. Z rozmów przedstawicieli Pesy z PKP wynika, że być może w niektórych miejscach (np. w Gdyni) miejsca takie mogłyby być wspólne dla pojazdów szynowych i autobusów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij