NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Pesa ma pozyskać inwestora do końca marca

| Jakub Madrjas 07.11.2017 394

Pesa ma pozyskać inwestora do końca marca
Fot. Pesa
Prezes Pesy nie ukrywa zadowolenia z podpisania umowy kredytowej z konsorcjum banków. – To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią Pesie realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień – powiedział Robert Świechowicz.
Jak już informowaliśmy, Pesa podpisała dzisiaj umowę kredytową z konsorcjum banków, którego liderem jest PKO BP. Wiadomość potwierdziło "Rynkowi Kolejowemu" centrum prasowe banku. – Podpisana została umowa kredytowa pomiędzy spółką Pesa a konsorcjum sześciu instytucji finansowych, z PKO Bankiem Polskim jako liderem konsorcjum. Nowe finansowanie pozwoli spółce na kontynuację realizacji swoich zobowiązań i na przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji – poinformowała nas Aneta Styrnik-Chaber z PKO.

Jak potwierdził producent, umowa zakłada udzielenie kredytu w wysokości 200 mln złotych, a także podjęcie przez Pesę działań zmierzających do pozyskania inwestora w okresie do końca marca 2018 roku.

– To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa i przyznany kredyt umożliwią Pesie realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień. Przed nami kolejny etap – restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój Pesy – mówi prezes bydgoskiej firmy Robert Świechowicz.

– Dziękuję wszystkim osobom zaangażowanym w proces negocjacji – mówi Świechowicz. – Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem – niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia – dodaje.

Zamówień Pesie nie brakuje

Według przedstawionych przez Pesę informacji, producent nie narzeka na brak zamówień. Trwa produkcja pojazdów dla klientów na rynku polskim. Są to pojazdy Elf 2 dla Kolei Śląskich, województwa podkarpackiego i wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych oraz tramwajów m.in. dla Bydgoszczy, Łodzi i Gorzowa. Jeśli chodzi o eksport, Pesa produkuje spalinowe Linki dla Deutsche Bahn oraz tramwaje dla Kijowa. Jak informowaliśmy dostawy tych ostatnich wozów już się rozpoczęły

Trudności Pesy nie dotyczą braku zamówień, a płynności finansowej. Producentowi brakowało środków na realizację pozyskanych kontraktów, producent ma też problemy z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów. Pesa przypomina, że w końcówce poprzedniej perspektywy unijnej wspólnie z zamawiającymi podjął wielki wysiłek zmierzający do wykorzystania środków unijnych, które nie zostały wydane na projekty infrastrukturalne i mogły przepaść.

„Nie zwalnialiśmy pracowników”

Pesa podkreśla też, że w 2016 roku cały rynek miał problemy z luką inwestycyjną, spowodowaną opóźnionym startem bieżącej perspektywy unijnej. – Mimo braku zleceń spowodowanych opóźnieniem nie zwalnialiśmy ludzi, ponieśliśmy koszty utrzymania załogi – przypomina Pesa. Producent przez długi czas był zapewniany, że PKP Intercity skorzysta z możliwości zamówienia 10 dodatkowych pojazdów Dart, co złagodziłoby efekty luki inwestycyjnej. Do tego wprowadzone wobec Rosji sankcje gospodarcze doprowadziły do załamania kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy. W fabryce w Bydgoszczy miesiącami na sprzedaż czekały gotowe tramwaje Fokstrot, których produkcja została opłacona przez producenta.

Teraz firma potrzebuje środków finansowych na realizacje zamówień oraz rozwój. Firma już zainwestowała ogromne pieniądze w projekt budowy Linków dla Deutsche Bahn. Według informacji „Rynku Kolejowego”, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji to ponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana dopiero na połowę przyszłego roku. Do tego w ciągu ostatnich 5 lat producent zainwestował ponad pół miliarda złotych w badania i rozwój – choć oczywiście liczy na to, że wprowadzone innowacje i projekty w przyszłości zaprocentują. Pesa bierze też pod uwagę „procesy konsolidacyjne dużych graczy na rynku producentów” – czyli ogłoszonego już połączenia Alstomu i Siemensa, dlatego naturalną drogą wydaje się być wzmocnienie firmy poprzez poszukiwanie inwestora branżowego lub finansowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (432)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (432)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS