NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Morawiecki, PFR i banki rozmawiają o pomocy dla Pesy

| Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 19.10.2017 158

Morawiecki, PFR i banki rozmawiają o pomocy dla Pesy
Fot. Tadeusz Kwaśniewski, SM42.pl
Jak donosi "Puls Biznesu", wicepremier Mateusz Morawiecki zaangażował się w budowę koalicji banków, PZU i PFR, która ma pomóc Pesie wyjść z trudnej sytuacji. Producentowi nie brakuje kontraktów, ale potrzebuje gotówki do ich realizacji.
Problemy Pesy wynikają m. in. z kar umownych, nałożonych przez zamawiających za opóźnienia w realizacji kontraktów w końcówce poprzedniej perspektywy unijnej. Przychody producenta wzrosły wówczas prawie trzykrotnie, a nowe zamówienia oznaczały możliwość opracowania nowych typó pojazdów i zdobycie doświadczenia - choćby w dalekobieżnych ezt (Dart), wagonach piętrowych (Sundeck), czy najdłuższych w kraju tramwajach niskopodłogowych (Krakowiak).

Duża liczba zamówień oznaczała jednak duże ryzyko dla Pesy - które ostatecznie się zmaterializowało. Problemy z dostawami energii czy podzespołów, sankcje na rynku rosyjskim a wreszcie - konieczność dopracowania projektów spowodowały opóźnienia w dostawach. Klienci Pesy naliczyli producentowi kary umowne, które nadwyrężyły jego rezerwy. Producent pilnie potrzebuje gotówki, by realizować pozyskane już kolejne zamówienia.

Konsorcjum banków pod przywództwem PKO BP

„PB” dowiedział się, że PKO BP oraz Pekao, mimo że zarządzają nimi przeciwstawne frakcje PiS, porozumiały się w sprawie dofinansowania bydgoskiej spółki. Dołączyć do nich może Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Kontrolowane przez skarb państwa instytucje starają się namówić do wejścia w projekt także banki prywatne, by uniknąć posądzeń o niedozwoloną pomoc publiczną. Z informacji gazety wynika, że w kręgu negocjatorów są BZ WBK, Raiffeisen oraz mBank. Liderem konsorcjum jest PKO BP.

Elementem porozumienia może być zawarcie umowy na kształt stand still, w której podmioty finansujące Pesę powstrzymają się od wnioskowania o jej upadłość oraz zagwarantują finansowanie dłużne, na przykład kredyt, który pomoże Pesie płynnie realizować zamówienia oraz przygotować się do wejścia inwestora. Wsparcie miałoby wynieść do kilkuset milionów złotych.

Producent nie ukrywa, że finansowanie jest mu potrzebne - Przypomnę, że Pesa od dawna informowała, że prowadzi działania zmierzające do pozyskania inwestora branżowego lub finansowego. Firma ma bardzo dużo zamówień, nie tylko polskich, ale także zagraniczne, trwa m.in. produkcja pojazdów dla Deutsche Bahn. Dodatkowe finanse potrzebne są właśnie na realizację tych kontraktów i dalszy rozwój Pesy - mówi "Rynkowi Kolejowemu" dyrektor komunikacji Pesy Maciej Grześkowiak.

Wśród potencjalnych inwestorów wymieniany jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) czy Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Rozmowy z EBOR nie posuwają się jednak do przodu i obecnie bliżej jest do zaangażowania PFR. Udziałowcy Pesy mają też jednak inne opcje, bo zainteresowanie międzynarodowych firm udziałami bydgoskiego producenta od lat nie maleje. Instytucje finansowe, udzielając wsparcia, chcą mieć kontrolę nad przebiegiem restrukturyzacji firmy, na co potrzeba zgody jej właścicieli.

Potrzebne również gwarancje

Zdaniem "PB", do poprawy sytuacji finansowej Pesy niezbędne jest także pozyskanie gwarancji ubezpieczeniowych dla nowych kontraktów, na przykład z PZU. Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ Solidarność, we wrześniu napisał w liście do premier Beaty Szydło, że PZU negatywnie ocenia wiarygodność finansową Pesy i od maja „zablokowało możliwość korzystania z dotychczasowej linii gwarancyjnej”. Miało to być jedną z przyczyn rezygnacji z przedłużenia ważności wadium w kontrakcie dla Krakowa.

Gazeta zaznacza, że ewentualna upadłośc Pesy mogłaby spowodować zawirowania w komunikacji miejskiej i kolejowej. Znaczna część krajowego taboru pochodzi bowiem z Pesy. W razie jego awarii czy konieczności przeprowadzania prac serwisowych przewoźnicy musieliby bezpośrednio współpracować z dostawcami urządzeń i systemów. Nie mają takiej bazy kontaktowej ani specjalistów, więc czasem konieczność usunięcia nawet drobnych usterek mogłaby zakłócić proces eksploatacji pojazdów, a nawet spowodować paraliż komunikacyjny w kraju.

Zaangażowanie Morawieckiego

Dlatego w rozwiązanie problemów Pesy angażuje się osobiście wicepremier Mateusz Morawiecki, który zdaniem "PB" ma być inicjatorem szerokiego porozumienia banków w kwestii ratowania bydgoskich zakładów. Polscy producenci taboru, w tym Pesa mają być bowiem lokomotywami "Luxtorpedy 2.0" i częścią większego procesu reindustrializacji kraju. W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" potwierdza to bydgoski poseł PiS Piotr Król, również zaangażowany w pomoc producentowi.

- Cieszy mnie zaangażowanie Pana wicepremiera w tworzenie planu naprawczego bo Pesa jest firmą, którą warto wesprzeć ze względu na jej znaczenie dla gospodarki regionu i całego kraju. Produkcja pociągów w Pesie oznacza nie tylko miejsca pracy w Bydgoszczy, ale u 1,8 tysiąca polskich poddostawców, którzy zatrudniają kilkadziesiąt tysięcy osób - przypomina poseł Król.

Plan zakłada, że linia kredytowa konsorcjum banków pozwoli Pesie złapać oddech i realizować kontrakty. Jednocześnie zostałby przeprowadzony proces due dilligence przed zaangażowaniem Polskiego Funduszu Rozwoju. Następnie PFR wsparłby restrukturyzację firmy.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (473)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (473)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS