Partnerzy serwisu:
Biznes

Panie powoli podbijają zawód maszynisty. PR szkolą kolejnych 10 kobiet

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Panie powoli podbijają zawód maszynisty. PR szkolą kolejnych 10 kobiet
Fot. Przewozy Regionalne
Do niedawna zawód, który kojarzył się z typowo męskim zainteresowaniem, powoli oblegany jest także przez panie. Przewozy Regionalne informują, że szkolą właśnie w Poznaniu kolejnych 10 kobiet, które wzmocnią szeregi maszynistów przewoźnika. Powiększą one również – na razie skromne – damskie grono.

Urząd Transportu Kolejowego podaje, że według danych za pierwszy kwartał 2016 roku, w Polsce uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych posiadało 16 180 osób. Proces szkolenia na stanowisko maszynisty trwa około 2 lat. Rozpoczyna się od kursu na licencję maszynisty, który trwa 6 miesięcy, a po którym kandydat zdaje egzamin. Po otrzymaniu licencji kandydat jest zatrudniany w spółce i rozpoczyna dalszą część szkolenia, która trwa około 1,5 roku. – Jest to szkolenie wieloetapowe, obejmuje praktykę w warsztacie przy naprawie taboru, szkolenie teoretyczne oraz realizację jazd pociągami kursowymi pod nadzorem doświadczonego maszynisty – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Jak dodaje, trudno jest wycenić koszt realizacji całego procesu szkolenia na to stanowisko. Sam koszt udziału w szkoleniu na licencję maszynisty wraz z egzaminem kształtuje się na poziomie około 6 tys. zł. – Szkolenie na świadectwo realizuje pracodawca dla zatrudnionego pracownika. I to on wyłącznie, w tym przypadku, ponosi koszty – podaje.

Obecnie Przewozy Regionalne zatrudniają 2071 pracowników drużyn trakcyjnych. Średni ich wiek wynosi 48 lat. – Na bieżąco monitorujemy sytuację kadrową w zespole maszynistów. Liczbę maszynistów dostosowujemy do skali naszej działalności w poszczególnych regionach – zarówno obecnej, jak i prognozowanej. Aktualnie zamierzamy nieznacznie zwiększyć liczbę zatrudnionych maszynistów w kilku oddziałach spółki – mówi Stilger.

Kobiety na kolei

Jak podawał UTK, w pierwszym kwartale tego roku na stanowisku maszynisty w Polsce pracowało sześć kobiet. Według danych z Rejestru maszynistów prowadzonym przez UTK wynikało, że cztery panie są zatrudnione w spółce „Przewozy Regionalne”, jedna w spółce „Koleje Wielkopolskie” i jedna w spółce PKP Cargo Service. Z kolei do lutego 2016 r. kobietom wydano na razie 12 licencji maszynisty.

Przewozy Regionalne zaktualizowały jednak dane. – Zatrudniamy 5 maszynistek: po jednej w oddziałach w Gdyni, Łodzi i Szczecinie i dwie w Poznaniu. Jedna z pań ma 25 lat i jest najmłodszą kobietą w kraju posiadającą licencję i świadectwo maszynisty – podkreśla Michał Stilger. – Ponadto w oddziale w Poznaniu obecnie szkoli się 10 kobiet – informuje. Maszynistki mają otrzymać świadectwa w kwietniu i maju 2017 r.

Warto zaznaczyć, że najmłodsza kobieta posiadająca licencję i świadectwo maszynisty, nie jest jednak najmłodszym maszynistą w kraju. To miano należy do mężczyzny, który ma obecnie 22 lata.

Szybko starzejący się zespół

Niestety, dominującą grupę w kraju stanowią jednak maszyniści w wieku 40-50 lat. Jednakże ponad 55% maszynistów ma ponad 50 lat. Najstarszy maszynista ma 78 lat i pracuje na stanowisku maszynisty zakładowego. Oznacza to, że w przyszłości może powstać duża luka w zatrudnieniu a przewoźnicy będą borykać się z problemami w zatrudnianiu nowych osób.

Przewozy Regionalne uspokajają jednak i podkreślają, że podejmują działania, które pozwolą ustabilizować sytuację kadrową w zespole maszynistów. – Rzeczywiście kilka lat temu mogliśmy zaobserwować zjawisko luki pokoleniowej. Jednak w latach 2012-2013 nasz oddział w Łodzi współpracował z Centrum Kształcenia Ustawicznego Samorządu Województwa Łódzkiego, które utworzyło klasy o profilach kolejowych. W 2012 roku rozpoczęliśmy także współpracę z Zespołem Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie – wyjaśnia Stilger.

Dzięki temu, uczniowie tej lubelskiej placówki odbywają zajęcia praktyczne w oddziale Przewozów Regionalnych. Również od tego roku przewoźnik współuczestniczy w kształceniu przyszłych maszynistów przez Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej w Świdniku.

– Sami również organizujemy szkolenia. Przykładowo, jesienią 2015 roku Kolejowe Centrum Szkoleniowe w Poznaniu, działające przy Wielkopolskim Oddziale PR, zorganizowało otwarty kurs na licencję maszynisty. Mogli wziąć w nim udział nie tylko pracownicy firmy, ale także osoby spoza organizacji, bez względu na miejsce zatrudnienia. Szkolenie objęło niezbędne wykłady, ćwiczenia, jazdy symulatorem i egzamin testowy – podaje Stilger.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5